Stenastiftelsens miljonstöd till resestipendier på masternivå

Under 2023 delade Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur ut resestipendier till 38 studenter på masternivå för att ge dem möjlighet att genomföra examensarbeten på utländska universitet och skapa internationella kontakter. Stipendiaterna samlades nyligen för en diplomutdelning, där de delade sina erfarenheter från utlandsstudierna och presenterade sina examensarbeten.

Diplom har delats ut till 2023 års stipendiater vid en ceremoni på Auktionsverkets Kulturarena i Göteborg. På bilden är Selma Olsson Åkefeldt och Kristina Malmgren, ledamöter i Stenastiftelsens Donationsråd, tillsammans med 13 av de 38 studenter, som tilldelades resestipendier under år 2023. Foto: Natalie Greppi

Sedan 2012 avsätter Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur varje år medel för att dela ut ett 40-tal resestipendier, numera på 50 000 SEK vardera. Hittills har stipendier delats ut till 360 västsvenska studenter i samband med deras examensarbeten på mastersnivå. Stipendiet är tänkt att täcka resor och boende under vistelsen vid utländska universitet. 2023 års studenter har besökt universitet och lärosäten över hela världen, bland annat Nepal, USA och Tyskland.

"Vi har delat ut resestipendier sedan 2012 och sett hur det främjat internationellt engagemang bland våra studenter. Efter uppehållet under pandemin, gläds vi nu över att återigen kunna erbjuda internationella möjligheter för studenter. Stipendiaternas engagemang och resultat inspirerar oss alla, och betonar vikten av att främja internationella perspektiv inom akademin”, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Fakulteter/institutioner som är kopplade till masterprogrammen:

• Sahlgrenska akademin (SA): Läkar-, Apotekar- och Tandläkarprogrammen
  • Handelshögskolan: Innovation and Industrial Management och Knowledge-based Entrepreneurship
  • Chalmers:  Management and Economics of Innovation
  • Litteraturvetenskap/religion: Litteratur, idéhistoria och religion
  • Psykologi: Psykologprogrammet och programmet i missbruks- och beroendevetenskap

För mer läsning och bilder från stipendieutdelningen, se Stenastiftelsens hemsida:

Charlotta Parkås
charlotta@wordsandideas.se

Vi har delat ut resestipendier sedan 2012 och sett hur det främjat internationellt engagemang bland våra studenter. Efter uppehållet under pandemin, gläds vi nu över att återigen kunna erbjuda internationella möjligheter för studenter. Stipendiaternas engagemang och resultat inspirerar oss alla, och betonar vikten av att främja internationella perspektiv inom akademin.