En tredjedel av de unga vill flytta men har inte råd

Sex av tio unga är oroliga för sitt framtida boende och en av tre uppger att de skulle vilja men inte kan flytta på grund av att de inte hittar en bostad som fungerar med deras ekonomi. Det visar en undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och sparbankerna. [1]

Var femte mellan 18 och 64 år skulle vilja men har svårt att ändra sin livssituation för att de inte kan hitta en bostad som fungerar med deras ekonomi. Vanligast är att man skulle vilja byta till en större bostad. Bland 18-24-åringarna uppger en av tre att de hindras att ändra sin livssituation på grund av boendefrågan. Drygt 40 procent av dem skulle vilja flytta hemifrån.

- Att hindras från att flytta hemifrån är naturligtvis frustrerande för de unga. Det är också ett samhällsproblem eftersom de kanske inte kan flytta dit jobben finns, vilket kan göra att det tar längre tid för de unga att etablera sig på arbetsmarknaden och kan påverka företagens möjligheter att rekrytera, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Många behöver köpa en lägenhet men de höga bostadspriserna gör det svårt
I takt med att det blir allt svårare att få ett hyreskontrakt blir fler hänvisade till att köpa sin bostad. På många orter är bostadspriserna höga vilket gör det svårt för många, och allra svårast är det för ungdomar som ofta saknar pengar till kontantinsatsen. Många av de som äger sitt boende har sparat ihop till kontantinsatsen själv, närmare bestämt 40 procent. Nästan lika många har betalat kontantinsatsen för sitt nuvarande boende med vinst från tidigare bostadsaffär.

- De yngre har inte lika ofta en vinst från tidigare bostadsförsäljning med sig. Och även om många har sparat ihop till kontantinsatsen behöver mer än var tredje mellan 18 och 28 år ta hjälp av sina föräldrar med att betala insatsen eller gå in som delägare till bostaden, säger Arturo Arques.

Inte omöjligt om man börjar spara i tid
Swedbank och sparbankernas beräkningar visar dock att det går att köpa en bostadsrätt på 35 kvm bostadsyta med pendlingsavstånd från Stockholm, Göteborg eller Malmö med en månadslön på mellan 20 000 till 30 000 kronor.

- Det är svårt men inte omöjligt för den som är ung och har ett arbete att skaffa sig ett boende, om man släpper kravet på att bo i de mest centrala storstadsdelarna eller andra populära områden, säger Arturo Arques.

Första steget mot en egen bostad är arbete. Nästa steg är att spara ihop till en kontantinsats på kanske ett par hundra tusen, något som för de flesta unga innebär flera år av eget sparande.

- Det är så klart mycket pengar att spara ihop. Det krävs att man har ett jobb, börjar spara i tid och ofta behöver bo kvar hemma för att kunna sätta undan pengar till ett framtida boende, säger Arturo Arques.

Vägar till bostad – tips från Swedbank och sparbankerna
• Som barn/ungdom kan man stå i bostadskö för hyreslägenhet. Kolla upp vad som gäller med aktörerna i din stad. Antingen för dig själv eller för ditt barn.
• Som förälder kan det vara klokt att, om man har möjlighet, spara till sitt/sina barn. Det är pengar som kommer komma väl till användning den dagen det är dags för barnet att flytta hemifrån. Har man sparat länge kan det räcka till hela eller delar av kontantinsatsen för att köpa en lägenhet.
• Sparande till barn är ofta långsiktigt, placera därför gärna pengarna i aktiefonder där det finns möjlighet till avkastning. [2]
• Om du som förälder lånar pengar till hela eller delar av kontantinsatsen till ditt barn, glöm inte att skriva ett skuldebrev, där skuldens storlek och villkor för återbetalning ska framgå.
• Vill du som förälder ge ditt barn pengar till en kontantinsats och har flera barn är det bra att skriva ett gåvobrev. Gåvan bör ses som ett förskott på arv och med ett gåvobrev undviker du tvister vid framtida arvsskifte.
• Som förälder kan du också gå in som medlåntagare på lån till bostadsköpet. Det är viktigt att veta att du då har fullt betalningsansvar om ditt barn inte kan betala lånet.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn +46 (0)72 242 99 62                                                          www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn +46 (0)76 790 16 38                                           www.swedbank.se/privatekonom
                                                                                                                                              www.swedbank.se/framtid

[1] Undersökningen gjordes i september-oktober 2018, 3 010 personer deltog.
[2] Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både minska och öka i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har totalt 208 kontor och drygt 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 180 kontor i Sverige och 122 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2019  uppgick balansomslutningen till 2 462 miljarder kronor. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom