Föräldrar har svårt att veta hur de ska spara till barnen

Många som sparar till sina barn sparar till en framtida bostad eller till barnens körkort. Men mer än var fjärde förälder tycker det är svårt att veta hur de ska spara. Knappt hälften sparar på sparkonto, och nästan sex av tio föräldrar har ett sparande i barnens namn, vilket innebär att pengarna tillfaller barnet den dag hen fyller 18 år. Det visar en undersökning som Swedbank gjort tillsammans med Sifo. [1]

Mer än var fjärde förälder tycker det är svårt att veta hur de ska spara till sina barn. Knappt hälften sparar på sparkonto, men två tredjedelar placerar även barnens sparpengar i fonder.

Även mindre belopp kan växa på sikt
- Ett sparande till barn är ofta långsiktigt, och därför kan det vara en god idé att placera pengarna i aktiefonder. Då ökar sannolikheten att de växer lite mer, även om beloppen är små, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och Sparbankerna.

De med högre inkomst tycker att det lättare att veta hur de ska placera barnens pengar. Ju högre inkomst föräldrarna har desto lägre är andelen som sparar barnens pengar på sparkonto och desto högre är andelen som sparar dem i fonder.

Pengar som sparas i barnets namn tillfaller barnet på artonårsdagen
Nästan sex av tio föräldrar sparar till barnen i barnens namn. Något som är viktigt att känna till är att pengarna då tillfaller barnet den dag hen fyller 18 år.

- Många nyblivna artonåringar är inte mogna att ta ansvar för en större pott med pengar som föräldrarna sparat ihop under många år. Därför kan det finnas fördelar med att välja att spara i förälders namn istället. Då väljer du som förälder när barnet ska få tillgång till pengarna, säger Arturo Arques.

Många sparar till bostad och körkort
Över hälften av de som sparar till sina barn uppger att de inte sparar till något särskilt, medan en tredjedel sparar till en framtida bostad och en fjärdedel till barnens körkort. Föräldrar med högre inkomst sparar i större utsträckning till bostad för barnen, medan de med lägre inkomst i större utsträckning sparar till körkort.

Tips:

• Var inte rädd för att placera i aktiefonder, det ger oftast högre avkastning under en längre tid.
    • Det kan vara en bra idé att spara till barnen i förälders namn, annars tillfaller pengarna barnet den dag det fyller 18 år. Många unga är inte mogna att ta ansvar för en större pott med pengar då.
    • För de som väljer att spara till barnen i förälders namn är det viktigt att veta att pengarna juridiskt sett tillhör föräldern. Beroende på vilken sparform man valt, och hur familjesituationen ser ut, kan man behöva skriva testamente eller göra sitt barn till förmånstagare för att säkerställa att de sparade pengarna går till barnet om man som förälder skulle avlida.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                                          www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, samhällsanalytiker, tfn 076-790 16 38                                         www.swedbank.se/privatekonomi

[1] Enligt en undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank under september 2017. Över 3 000 personer deltog i undersökningen, varav över 1 000 har hemmaboende barn under 18 år.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Ett sparande till barn är ofta långsiktigt, och därför kan det vara en god idé att placera pengarna i aktiefonder. Då ökar sannolikheten att de växer lite mer, även om beloppen är små.
Arturo Arques, privatekonom Swedbank och sparbankerna