Inbjudan till pressträff den 24 januari: Swedbank Economic Outlook

Varmt välkommen på pressträff den 24 januari klockan 8.15. Swedbanks chefekonom Anna Breman presenterar årets första konjunkturrapport med fokus på makro och marknad samt en fördjupad analys av läget på bostadsmarknaden. I samband med rapportsläppet lanserar vi även Swedbank Sustainability Indicator, Swedbanks nya hållbarhetsindikatorer.

2017 avslutades med positiva konjunktursignaler från omvärlden och tilltagande global tillväxt som gynnar svensk ekonomi. Samtidigt går Sverige in i ett år fyllt av osäkerhet. Kommer Riksbanken att ta de första försiktiga stegen mot normalisering av penningpolitiken? Hur utvecklar sig svensk bostadsmarknad – fortsatt prisfall eller en stabilisering?

2018 är dessutom valår - kan det osäkra parlamentariska läget påverka finansiella marknader och den ekonomiska utvecklingen?

Sverige hör till de ledande i Europa inom hållbarhet, men tappar inom social inkludering och släpar efter på miljöskyddsområdet. Det visar Swedbanks nya hållbarhetsindikatorer framtagna av Swedbank Makro. Indikatorerna mäter hur Sverige klarar att möta FNs globala hållbarhetsmål Agenda 2030. Resultaten och metoden presenteras i Swedbank Economic Outlook.

Varmt välkommen!

Datum:         Onsdagen den 24 januari 2018
Tid:               Klockan 8.15 - 9.00
Plats:            Swedbank, Malmskillnadsgatan 23, plan 8
Talare:         Anna Breman, chefekonom Swedbank

Pressträffen är ett tillfälle att ta del av vår analys och få möjlighet att diskutera de mest brännande ekonomiska frågorna.

För ytterligare information, kontakta Josefine Uppling, presschef, Swedbank, +46 76 114 54 21, josefine.uppling@swedbank.com

Varmt välkommen!
Swedbank Research

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se