Pressinbjudan: Välkommen till presentation av Swedbank Economic Outlook

Valrysaren är över och Donald Trump blir president för världens viktigaste ekonomi. Oro på de finansiella marknaderna och stor osäkerhet för den globala ekonomin är att vänta. Protektionism och nya handelshinder kan dämpa global tillväxt. I Swedbanks uppdaterade konjunkturrapport presenterar vi vår analys av valresultatet på den globala ekonomin, USA och Sverige.

Natten till den 9 november innebar en valrysare utan dess like och avslutades med seger för Donald Trump. De initiala marknadsreaktionerna var kraftiga men dämpades något under morgonen. Det är osäkert vilken ekonomisk politik Trump kommer att bedriva i praktiken, vilket kommer att leda till fortsatt nervositet på finansiella marknader. Kända förslag innebär skattelättnader och ökade utgifter för infrastruktur utan motsvarande intäktsökningar. Frihandeln är i riskzonen med osäkerhet kring NATO:s ställning och geopolitik. Trumps seger innebär en framgång för de populistiska och protektionistiska rörelser vi redan ser i Europa.

Svensk ekonomi står väl rustad för osäkerheter i världsekonomin framöver. Den globala utvecklingen och internationell handel är dock alltid viktigt för Sverige. Handelshinder skulle slå hårt mot den globala investeringskonjunkturen och påverka svensk export. Sverige har dessutom ett antal inhemska utmaningar att hantera. Vi har brist på bostäder, vilket hindrar unga och nyanlända att flytta till jobb och utbildning. Arbetsmarknaden blir allt mer tudelad med stigande matchningsproblem. Inflationen, trots Riksbankens ansträngningar, är fortfarande långt under inflationsmålet.

I uppdateringen av Swedbank Economic Outlook presenteras Swedbanks senaste konjunkturprognos för Sverige, Baltikum och de viktigaste globala ekonomierna. Vi analyserar vad Trumps seger betyder för amerikanska ekonomin och hur detta kommer att påverka den globala ekonomin och Sverige.

Varmt välkommen på pressträff!

Datum:          Torsdagen den 17 november 2016
Tid:                9:30 - ca.10:30 (rapporten publiceras kl. 9.30)
Var:               Swedbank, Regeringsgatan 30-32, Hus A, Plan 4

För ytterligare information:
Anna Breman, Chefekonom Swedbank, tel +46 703 14 95 87
Magnus Alvesson, Chef Makroanalys Swedbank, tel +46 706 10 33 41
Gabriel Francke Rodau, Kommunikationschef Swedbank, tel +46 701 44 89 66

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2016 uppgick balansomslutningen till 2 394 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se