Swedbank tar plats i Dow Jones Sustainability Index 2020

Swedbank har kvalificerat sig för en plats i Dow Jones Sustainability Index 2020, ett av världens mest tongivande hållbarhetsindex. Indexet rankar årligen världens mest hållbara företag och att finnas med är ett bevis på att Swedbank har ett konsekvent, väl utfört hållbarhetsarbete inom både miljö, ekonomi och social hänsyn.

Rankingen baseras på frågor som bland annat rör bolagsstyrning, riskhantering, varumärkesbyggande, mänskliga rättigheter, klimatet och arbetspraxis.

- Med siktet inställt på ett ekonomiskt sunt och hållbart samhälle så är vi mycket glada och stolta över att vi tagit plats i Dow Jones Sustainability Index. Hållbarhet är en central del i vår 200-åriga historia och vi skall fortsätta möjliggöra omställningen för människor och företag. Det långsiktigt hållbara är det långsiktigt lönsamma, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef, Swedbank.

Swedbank har sedan många år ett långsiktigt engagemang i att bidra till en sund och hållbar utveckling för såväl kunder, medarbetare, ägare och samhället i stort. Därför är hållbarhetsfrågorna integrerade i affären och ambitionen är att möjliggöra att hållbart samhälle där Swedbank hjälper människor och företag att göra hållbara och ekonomiskt smarta val.

- Det här är verkligen en uppmuntran och ett bevis på att vi lyckats stärka både vår kapacitet och kompetens inom hållbarhetsarbetet. Men vi är inte nöjda, tillsammans med andra aktörer har vi en lång väg att gå för att uppnå FNs mål för hållbar utveckling i Agenda 2030, säger Fredrik Nilzén, hållbarhetschef i Swedbank.

Swedbank har fått ett flertal utmärkelser för jämställdhets- och hållbarhetsarbete under 2019 och 2020. Några exempel är inkluderingen i Bloomberg’s Gender Equality Index, utnämningen till Sveriges tredje mest jämlika företag av Equileap och Swedbank Roburs topplacering bland ansvarsfulla investerare när Hirschel & Kramers (H&K) rankar hur europeiska kapitalförvaltare arbetar med ansvarsfulla investeringar och hållbarhet. Swedbank Lettland uppnådde sin högsta poäng och behöll för tredje året sin placering på platinanivå i ett årligt hållbarhetsindex i Lettland. Swedbank blev också utnämnt till det mest hållbara företaget i finansbranschen i Litauen

Länk till rankingen och mer information:

För mer information:

Fredrik Nilzén, hållbarhetschef Swedbank, tfn + 46 (0)76 773 19 26

Unni Jerndal, presschef, Swedbank, tfn + 46 (0)73 092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Jens Henriksson, vd och koncernchef, Swedbank