Välkommen till presentation av Swedbank Economic Outlook

Hur ska Sverige ha en god ekonomisk tillväxt när omvärlden stagnerar? Hur ska vi åtgärda bostadsbristen och förbättra arbetsmarknaden? Globalt sett stärks tillväxten långsamt – men är den stark nog att stävja det växande hotet från populistiska strömningar? Svag ekonomisk tillväxt, låga räntor och populismens framfart är tre nyckelteman som kommer att vara avgörande för världsekonomin framöver.

Midsommaraftons morgon innebar ett bryskt uppvaknande efter att Storbritannien oväntat röstat för att lämna EU. Vi befinner oss nu i stormens öga där de långvariga effekterna på ett redan skört EU är svåra att överblicka. Det amerikanska presidentvalet i november borgar för en höst där politiken fortsätter att dominerar agendan och skapa osäkerhet på de finansiella marknaderna. Federal Reserve överväger en försiktig höjning av räntan samtidigt som centralbanker världen över eldar på med penningpolitiska lättnader. Blir helikopterpengar nästa steg? Utvecklingen i tillväxtekonomierna har stabiliserats men geopolitiska spänningar utgör ett hot. Den globala tillväxten är långsam med åldrande befolkningar och svag produktivitet som begränsar potentialen i världens största ekonomier.

I en miljö med låg global tillväxt kommer svensk ekonomi fortsatt vara beroende av att inhemska sektorer går starkt. Hur ska vi kraftigt öka byggandet för att lösa bostadsbristen? Hur bemöter vi en alltmer polariserad arbetsmarknad?

I Swedbank Economic Outlook presenteras Swedbanks senaste konjunkturprognos för Sverige, Baltikum och de viktigaste globala ekonomierna. I en rad fördjupningar analyserar vi aktuella frågeställningar som har bäring på den svenska och internationella konjunkturutvecklingen.

Varmt välkommen på pressträff!

Datum: Måndagen den 29 augusti 2016
Tid: 9:30 - ca.10:30 (rapporten publiceras kl. 9.30)
Var: Swedbank, Regeringsgatan 30-32, Hus A, Plan 4

För ytterligare information:
Anna Breman, chefekonom Swedbank, tel +46 703 14 95 87

Magnus Alvesson, chef Makroanalys Swedbank, tel +46 706 10 33 41
Gabriel Francke Rodau, tf kommunikationschef Swedbank, tel +46 701 44 89

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 juli 2016 uppgick balansomslutningen till 2 476 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se

Taggar: