Veckopeng – ett bra sätt att lära barn om pengars värde

Sju av tio barn får vecko- eller månadspeng och många föräldrar har kommit överens med sina barn om vad pengarna ska användas till. Bråk om pengar är vanligare när föräldrar utöver vecko- eller månadspengen ger barnet extrapengar. En av tre föräldrar har också någon gång dragit in hela eller delar av vecko- eller månadspengen. Det visar en undersökning gjord av Kantar-Sifo1 på uppdrag av Swedbank och sparbankerna.

En majoritet av barnen i Sverige får vecko- eller månadspeng. De flesta går över till månadspeng i elva-tolvårsåldern. Utöver vecko- och månadspeng får drygt åtta av tio barn extrapengar. Konflikter är vanligare i familjer där barnen får extrapengar utöver den ordinarie vecko- eller månadspengen.

− Det är bra att föräldrar ger sina barn vecko- och månadspeng. Det lär barnen att hushålla med begränsade resurser och förstå pengars värde. Men det är också viktigt att lära barnen att när pengarna är slut, är pengarna slut. Annars är risken stor att barnen tror att pappa eller mamma är levande bankomater, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Barnen är duktiga på att spara
Tre av fyra barn sparar en del av pengarna. En av tre sparar alltid en del av sin vecko- eller månadspeng. Åldern verkar ha en liten betydelse för om barnet sparar eller inte.

− Det är glädjande att så många barn mer eller mindre regelbundet sparar en del av sin vecko- eller månadspeng. Det är en vana som barnen kommer att få stor nytta av den dagen de flyttar hemifrån och ska stå på egna ben, säger Arturo Arques.

Otydliga regler kan skapa konflikter om pengar
Drygt hälften av familjerna har inga bestämda regler för att vecko- eller månadspengen ska betalas ut till barnet, men en av tre föräldrar har någon gång dragit in hela eller delar av vecko- eller månadspengen. En av tre föräldrar har heller inte kommit överens med barnet om vad pengarna ska gå till. Det kan bli en grogrund för konflikter.

− Ett sätt att minimera risken för konflikter är att ha tydliga regler för vad som gäller. Kom överens med barnet vad hen förväntas betala själv, varför man får månadspeng och villkora gärna en del av månadspengen med att barnet sparar en del av pengen. Då tror jag att man minskar risken för konflikter och lär barnen att hushålla med sina pengar, säger Arturo Arques.

Viktigt att prata om ekonomi med barn
Åtta av tio föräldrar tycker att det är viktigt att barnen lär sig om pengars värde och att hushålla med begränsade resurser. Sex av tio föräldrar uppger också att de pratar ibland eller ofta med sitt barn om pengar och ekonomi. Det är vanligare bland mammor att prata ekonomi med barnen.

Tips och råd och tabeller inklusive statistik på hur mycket barn får i månadspeng i olika åldrar finns att läsa i bilagan.

För mer information:

Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                           www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38                               www.swedbank.se/privatekonomi
Ralf Bagner, presskommunikatör, tfn 073-042 16 49

1Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Swedbank i oktober 2020, 1 025  personer deltog.

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker i Sverige varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har drygt 200 kontor och över 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Det är glädjande att så många barn mer eller mindre regelbundet sparar en del av sin vecko- eller månadspeng. Det är en vana som barnen kommer att få stor nytta av den dagen de flyttar hemifrån och ska stå på egna ben.
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom