Delårsrapport januari–juni 2024: Fortsatt starkt resultat och hög förvärvstakt

Under perioden har den operationella och finansiella utvecklingen fortsatt att utvecklas väl tack vare hyresökningar, nya förädlingsprojekt, nya och förlängda hyreskontrakt samt positiva effekter från förvärv.

• Hyresintäkterna ökade med 19% och uppgick till 335 mkr (280).
  • Driftsnettot ökade med 23% och uppgick till 286 mkr (232).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 26% och uppgick till 182 mkr (145).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,45 kr (0,65).
  • Substansvärdet (NAV) per aktie ökade under perioden med 7% och uppgick till 26,97 kr.
  • Värdeförändringar för förvaltningsfastigheter om 217 mkr (22).
  • Hållbar finansiering uppgick vid periodens utgång till 4 084 mkr (2 166), motsvarande 72% (45) av låneportföljen. I maj uppnåddes målet om 70 procent hållbar finansiering i förtid. Vid ingången av 2023 sattes målet att 70 procent av finansieringen skulle vara hållbar senast 2025.
  • Installerad effekt i solcellsanläggningar uppgick vid periodens utgång till 16,3 MWp (7,4).
  • Beslut om revidering av finansiella riskbegränsningar avseende belåningsgrad från 60% till 55% och soliditet från 35% till 40%.
  • Sex fastigheter, varav en byggrätt, har förvärvats och tillträtts med en uthyrningsbar yta om 81,5 tkvm och ett fastighetsvärde om 843 mkr (1 003).
  • Ett nybyggnationsprojekt har tillträtts med en uthyrningsbar yta om 11 tkvm och ett fastighetsvärde om 208 mkr.
  • Avtal har tecknats med befintlig hyresgäst om tillbyggnation om
    3 tkvm. Det nya fullt indexerade hyresavtalet börjar löpa från 1 maj 2025 med en löptid om 11 år, vilket innebär en förlängning om drygt 10 år. Avtalet är villkorat av att bygglov erhålls.
  • Nettouthyrningen uppgick till 21,6 mkr (9,1).

”Under kvartalet har vi gjort ytterligare fem förvärv. Sammantaget under det första halvåret har vi därmed genomfört förvärv med en sammanlagd yta om 92 500 kvm till med ett fastighetsvärde uppgående till cirka 1 050 miljoner kronor. De investeringar vi gör i befintliga fastigheter genererar löpande en god avkastning och skapar värde för våra hyresgäster och våra aktieägare. Detta återspeglas tydligt i våra fastighetskostnader som är oförändrade under första halvåret i år jämfört med förra året, trots ett väsentligt större bestånd. Förutom ett optimerat driftsnetto leder förädlingen även till hållbara tillgångar med hållbar finansiering”, säger Tommy Åstrand, vd på SLP.

Denna information är sådan information som Swedish Logistic Property AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den
11 juli 2024, kl. 08.00 CEST.

Delårsrapporten presenteras via en inspelad audiocast idag kl. 10.00 CEST. Tommy Åstrand, vd, och Matilda Olsson, CFO, kommenterar resultatet och verksamheten. Presentationsmaterialet (bilder + ljud) kommer finnas tillgängligt på:

Tommy Åstrand, vd på SLP, telefon: 0705-455 997

Swedish Logistic Property – SLP – är ett svenskt fastighetsbolag som förvärvar, förädlar och förvaltar logistikfastigheter med hållbarhet i fokus. Värdetillväxt skapas genom löpande utveckling och förädling av fastigheterna, som är belägna i Sveriges viktigaste logistikpunkter. Fastighetsbeståndet omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 1 050 000 kvm. SLP är en partner som tar ansvar och därmed skapar värden för såväl hyresgäster som för bolaget och dess aktieägare. SLP:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap. För mer information om SLP: slproperty.se

Informationen är sådan som Swedish Logistic Property är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-11 08:00 CET.

Under kvartalet har vi gjort ytterligare fem förvärv. Sammantaget under det första halvåret har vi därmed genomfört förvärv med en sammanlagd yta om 92 500 kvm till med ett fastighetsvärde uppgående till cirka 1 050 miljoner kronor. De investeringar vi gör i befintliga fastigheter genererar löpande en god avkastning och skapar värde för våra hyresgäster och våra aktieägare. Detta återspeglas tydligt i våra fastighetskostnader som är oförändrade under första halvåret i år jämfört med förra året, trots ett väsentligt större bestånd. Förutom ett optimerat driftsnetto leder förädlingen även till hållbara tillgångar med hållbar finansiering.
Tommy Åstrand, vd på SLP