SLP förvärvar nybyggd logistikfastighet med byggrätt

SLP har idag tecknat avtal om att förvärva fastigheten Rönnedal 1, en nybyggd och fullt uthyrd logistikfastighet i Ulricehamn. Överenskommet fastighetsvärde uppgår till 204 mkr. Fastighetens totala yta uppgår till 72 000 kvm varav 70 procent kan bebyggas enligt detaljplan. Den uthyrningsbara ytan, som färdigställdes 2023, uppgår till drygt 24 000 kvm och hyrs av Logistikpartner i Ulricehamn AB med ett fullt indexerat hyresavtal. Årligt hyresvärde uppgår till ca 17 mkr och hyresdurationen är ca 6 år. Fastigheten är miljöcertifierad och har solceller installerade.

Vi är väldigt nöjda med förvärvet av denna nybyggda logistikfastighet som har ett utmärkt strategiskt logistikläge vid riksväg 40 och som dessutom har förädlingspotential i form av en stor byggrätt”, säger Tommy Åstrand, vd på SLP.

Byggnaden har även Autostore installerad, ett automatiskt lagerhanteringssystem, som tidigare fastighetsägaren investerat i men som hyresgästen betalar av och ingår i hyresvärdet. Fastigheten har en betydande byggrätt där hyresgästen har exklusivitet fram till juni 2026. Byggrätten måste uppföras med minst 10 000 kvm vid utnyttjandet.

Fastigheten förvärvas genom en bolagsaffär och finansieras med egna medel. Säljare är Logistic Contractor. Tillträde planeras ske den 28 juni.

Tommy Åstrand, vd på SLP, telefon: 0705-455 997

Swedish Logistic Property – SLP – är ett svenskt fastighetsbolag som förvärvar, förädlar och förvaltar logistikfastigheter med hållbarhet i fokus. Värdetillväxt skapas genom löpande utveckling och förädling av fastigheterna, som är belägna i Sveriges viktigaste logistikpunkter. Fastighetsbeståndet omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 1 025 000 kvm. SLP är en partner som tar ansvar och därmed skapar värden för såväl hyresgäster som för bolaget och dess aktieägare. SLP:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap. För mer information om SLP: slproperty.se

Vi är väldigt nöjda med förvärvet av denna nybyggda logistikfastighet som har ett utmärkt strategiskt logistikläge vid riksväg 40 och som dessutom har förädlingspotential i form av en stor byggrätt.
Tommy Åstrand, vd på SLP.