SLP säljer handelsfastighet i Malmö

SLP har idag tecknat avtal om att sälja handelsfastigheten Stridsyxan 2 i Malmö genom bolagsaffär. Överenskommet fastighetsvärde uppgår till ca 144 mkr, vilket är drygt 20 procent över den senaste externa marknadsvärderingen per den 31 mars 2022. Realisationsvinsten redovisas under andra kvartalet 2022.

Fastigheten, som är en tomträtt, är en renodlad handelsfastighet byggd i början av 1970-talet med total uthyrningsbar yta om ca 11 000 kvm. SLP köpte fastigheten av Norama Real Estate AB i mitten av december 2020, som en del i en transaktion om totalt 25 fastigheter.

”Fastigheten, som förvärvades som en mindre del av en portfölj för drygt ett år sedan och inte passar in i vår strategi, har vi förädlat genom uthyrningar, omförhandlingar samt investeringar och därmed skapat värdetillväxt. Då fastigheten är en handelsfastighet känns det naturligt att vi realiserar denna värdetillväxt för att sedan fortsätta att växa inom vårt fokusområde och därmed skapa fortsatt aktieägarvärde på vår portfölj av logistikfastigheter”, säger Peter Strand, vd på SLP.

SLP frånträder fastigheten per den 30 juni 2022. Köpare är fastighetsbolaget Doxa.

Peter Strand, VD på SLP, telefon: 0705-881 66

SLP – Swedish Logistic Property – är ett svenskt fastighetsbolag med fokus på logistikfastigheter. Sedan starten har bolaget hållit ett högt tempo och på kort tid genomfört flera uppmärksammade förvärv. SLP har en hög ambition rörande hållbarhet och arbetar ansvarsfullt utifrån miljömässiga aspekter. Bolagets fastighets­bestånd omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 670 000 kvm. SLP:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om SLP: slproperty.se

Peter Strand, vd på SLP