Tieto levererar globalt produktionssystem till International Paper

TIETO ABP BRANSCHMEDDELANDE 27 oktober 2014 KL 9.00 EET

Tieto, det största IT-tjänstföretaget i Norden, och International Paper (IP), global ledare inom papper och förpackningar, har undertecknat ett avtal om leverans av en MES-lösning (Manufacturing Execution System) som bygger på Tietos SAP-baserade standardlösning för MES.

MES-systemet, som inledningsvis kommer att introduceras i närmare 26 nordamerikanska produktionsanläggningar, täcker alla processer på fabriksgolvet och integreras med SAP-lösningen Extended Warehouse Management, som täcker hela processen från produktion till leverans.

– När vårt MES-system började bli föråldrat sökte vi en lösning som kan integreras med vår SAP-lösning och samtidigt möjliggör anpassningen till nya affärskrav. Vår partner Tieto kändes som ett självklart val eftersom de erbjuder en SAP-baserad lösning och har stor erfarenhet från pappersindustrin. Tieto är experter på SAP och ger oss en global leveranslösning som blir nyckeln till vår framgång, säger Joseph Rahme, Senior IT Manager på International Paper.

Tieto har en stark ställning inom den internationella pappersindustrin med fler än 220 MES-installationer världen över.

– Vår fördel är att vi kan hantera större projekt och ha flexibla affärsmodeller i kombination med skräddarsydda styrprinciper. Avtalet med International Paper bygger på vår SAP-baserade standardlösning för MES. Tack vare detta kan vi i samarbete med IP ta fram den mest utvecklade MES-lösningen någonsin, säger Thomas Hohenauer, IP Customer and delivery executive och Country manager på Tieto i Österrike.

För ytterligare information, kontakta:

Thomas Hohenauer, country manager, Tieto, tel. +43 66 413 207 57, thomas.hohenauer[at]tieto.com

TIETO ABP

DISTRIBUTION
Centrala media

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikations- och inbyggd mjukvaruteknologi. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 14 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Aktien är listad på NASDAQ OMX i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.se.

Taggar: