Tieto levererar infrastrukturtjänster till Outokumpu globalt från molnet

TIETO ABP MEDDELANDE 8 december 2014 KL 9.00 EET

Tieto och Outokumpu, en av de ledande leverantörerna av rostfritt stål, utökar nu sitt samarbete kring infrastrukturtjänster för serverkapacitet. Avtalet har förlängts med tre år och kommer att gälla för alla Outokumpus anläggningar globalt. Överenskommelsen omfattar tjänster för serverkapacitet både centraliserat och på plats, samt tjänster för hantering av SAP ERP-plattformen som kan skalas utifrån kundens behov.

Tieto har varit Outokumpus infrastrukturpartner sedan 2012. Under denna tid har Outokumpu gått samman med Inoxum, vilket skapade ett behov av att samordna lösningarna för det nya globala företaget. Outokumpu vill förbättra kostnadseffektiviteten genom att effektivisera och modernisera de befintliga tjänsterna när det gäller kapacitet, servicemodeller och processer. Tieto fungerar som transformationspartner för dessa behov.

– Tietos produktivitetslösningar för molnet hjälper Outokumpu att minska riskerna i produktionsmiljön. Det ökar serviceflexibiliteten och kapacitetsanvändningen globalt, vilket minskar den totala servicekostnaden. Tieto har en gedigen erfarenhet av att implementera väl fungerande tjänster för Outokumpu vilket påverkade valet av tjänsteleverantör, säger Patrik Ekström, CIO på Outokumpu.

– Vi har ett bra samarbete med Outokumpu och vi är mycket glada över att kunna utöka våra tjänsteleveranser till att omfatta alla Outokumpus anläggningar globalt. Vår produktportfölj, med exempelvis molntjänster, passar väldigt bra för sådana behov, säger Kimmo Hannus, senior kundansvarig för Outokumpu på Tieto.

– Stålindustrin är ett viktigt område för oss och vi har byggt upp vårt branschkunnande under många år. Hela tillverkningsindustrin arbetar med att effektivisera driften och Tieto har tillsammans med sina kunder snabbt och flexibelt kunnat omvandla synergierna till besparingar och ökad produktivitet, säger Jaakko Tapanainen, chef för tillverkande industri på Tieto.

Tieto Cloud Server erbjuder smidiga, flexibla och säkra kapacitetstjänster, som kan skalas utifrån anläggningens behov. Tjänsten är enkel att börja använda tack vare en självbetjäningsportal där kunderna kan beställa ny kapacitet på bara tre minuter. Tieto Cloud Server är en innovativ tjänst som kopplar ihop det egna nätverket med de bästa funktionerna från publika och privata moln.

För ytterligare information, kontakta:

Jaakko Tapanainen, chef för tillverkande industri, Tieto, +358 40 543 6367, jaakko.tapanainen[at]tieto.com

TIETO ABP

DISTRIBUTION
Centrala media

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikations- och inbyggd mjukvaruteknologi. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 14 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Aktien är listad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.se.

Taggar: