AP Fastigheter säljer fastigheter för 7 mdkr

AP Fastigheter, som köpte Vasakronan strax före sommaren, har sålt 41 fastigheter till Niam, Nordens största private equitybolag inom fastigheter.

Samtliga fastigheter utom en kommer ur Vasakronans bestånd. De avyttrade fastigheterna motsvarar ett fastighetsvärde på drygt 7 miljarder kronor. Affären är villkorad av att AP Fastigheter tillträder Vasakronan den 1 september 2008 enligt avtal och beräknas kunna avslutas under oktober 2008.

- Den här affären kan ses som en del av förvärvet av hela Vasakronan även om den inte var en förutsättning för vår del, säger Fredrik Wirdenius, vd AP Fastigheter. Under budprocessen fick vi ett intressant förslag från Niam som vi har konkretiserat efter att affären blev klar. Försäljningen ger oss en möjlighet att minska portföljen något och de avyttrade fastigheterna var inte de som vi prioriterade högst vid vårt köp av Vasakronan. Försäljningen sker till samma prisnivå som fastigheterna förvärvades för.

De sålda fastigheterna finns på samtliga orter där Vasakronan har verksamhet, dvs Stockholm, Göteborg, Uppsala, Malmö och Lund. Fastigheten som säljs ur AP Fastigheters bestånd är fastigheten Städet 2 i Häggvik/Sollentuna.

En komplett lista över de sålda fastigheterna finns som bilaga eller på www.apfastigheter.se.