AP Fastigheter utlyser tävling om specialdesignad studentlägenhet

AP Fastigheter har låtit tre Konstfackstudenter fritt inreda en studentlägenhet på Telefonplan som nu är vinsten i en tävling om ett attraktivt förstahandskontrakt. Lägenheten är unik i sitt slag med tydlig prägel av områdets industriella historia. Under Stockholm Design Week visas en bildutställning om lägenheten i Tellusgången på Telefonplan.

AP Fastigheter bygger just nu 189 studentlägenheter på Telefonplan som är inflyttningsklara höstterminen 2007. Här hade Ericsson tidigare kontor och forskning inom mikrovågsteknik.

Studenterna Jens Fager, Oscar Pyk och Christian Malmdin som har fått uppdraget att inreda studentlägenheten studerar inredningsarkitektur och möbelformgivning på Konstfack. De delar en fascination för de material, färger och former som karaktäriserar verkstadsindustrin, vilket deras val av inredning i studentlägenheten tydligt återspeglar.

– Vi ville skapa en interiör som inte känns tillgjord utan funktionell men ändå varm och trivsam, säger Jens Fager. Bra förvaring och utrymme för socialt umgänge har varit centralt när vi har formgivit möblerna i lägenheten. Vi har helt enkelt velat skapa en lägenhet som vi själva vill bo i.

Uppdragsgivaren AP Fastigheter är nöjd med resultatet och är extra glada över att interiören återspeglar områdets karaktär.

– Telefonplan är speciellt med sin rena, funktionella arkitektur, säger Viktoria Westholm, projektledare och marknadsförare på AP Fastigheter. Konstfackstudenterna har plockat upp detta på ett fantastiskt sätt när de har inrett lägenheten. Allt känns både funktionellt och rakt igenom estetiskt vackert.

Tävlingen om lägenheten vänder sig till studenter som står i AP Fastigheters kö för en studentlägenhet på Telefonplan. Tävlingsperioden är 12 februari-1 augusti, 2007. Vinnare blir den som lämnar det bästa namnförlaget på det hus där studentlägenheten ligger.

Lägenheten ställs ut i form av en bildutställning i Tellusgången på Telefonplan under Stockholm Design Week från den 6 februari till 11 februari.

Bilder på lägenheten och Telefonplan finns på www.stockholm-tellus.se under "press".