Arkivet öppnar ny butik i Fredstan i Göteborg

Hösten 2024 etablerar sig den populära second hand-aktören Arkivet på Kungsgatan 65 i Göteborg. Butiken blir den femte i Sverige och andra i Göteborg.

Nyligen stod det klart att Sephora kommer att lämna sin nuvarande butik på Kungsgatan 65 till förmån för en större butik i Arkaden. Nu är det också klart att det blir Arkivet som tar över det eftertraktade butiksläget i Fredstan.

Med grundidén att second hand ska vara självklart, enkelt, snyggt och dessutom cirkulärt har Arkivet på senare år blivit den självklara platsen för modemedvetna konsumenter som vill minska sin klimatpåverkan och bidra till smartare konsumtion. Sedan starten 2017 har företaget öppnat tre butiker i Stockholm och en i Göteborg och efterfrågan växer.

- Arkivet har ett starkt erbjudande som ligger helt rätt i tiden. Vi är många som å ena sidan tycker om att shoppa premium och samtidigt vill göra det på ett så smart, smakfullt och hållbart sätt som möjligt, säger Kristina Pettersson Post, chef Göteborg, Vasakronan.

Med sina 250 butiker, restauranger och hotell är Fredstan en ständigt levande stadsdel med internationella kedjor, lokala butiker och gallerior i hjärtat av Göteborg. Området ramas in av Brunnsparken, Vallgraven och de starka handelsstråken Fredsgatan och Östra Hamngatan.

Flödet av människor är stort och varje år passerar cirka åtta miljoner besökare. Här är Vasakronan den största fastighetsägaren. Tillsammans med övriga fastighetsägare och andra aktörer i området, har bolaget jobbat systematiskt och målmedvetet i många år för att utveckla stadsdelen till den välbesökta och attraktiva destination den är idag.

- Fredstan bjuder på ett brett spektrum av internationella aktörer, lokala varumärken och trevliga restauranger och över tid har området vuxit till att bli en given shoppingdestination i staden. Arkivet kompletterar det befintliga utbudet i Fredstan på ett väldigt bra sätt, säger Kristina Pettersson Post.

Om Arkivet

Kristina Pettersson Post
Chef Göteborg
Tel: 070–671 54 24