Framgångsrik uthyrning i Uppsala

Vasakronan har tecknat avtal om totalt 1 700 kvadratmeter med två aktörer i projektfastigheten Magasin X. Ramboll hyr 1 300 kvadratmeter och Tmpl Solutions
400 kvadratmeter. Det innebär att Magasin X når en uthyrningsgrad om 80 procent redan två år före projektavslut.

I centrala Uppsala vid Resecentrum i bästa kommunikationsläge uppför Vasakronan Magasin X, Sveriges största kontorsbyggnad med en stomme helt i trä. Det är sedan tidigare klart att White och Skatteverket hyr 1 000 respektive 3 500 kvadratmeter. Nu får man sällskap av Ramboll och Tmpl Solutions.

Det är sedan tidigare klart att även Vasakronans eget Uppsala-kontor kommer att flytta till Magasin X. I fastigheten kommer bolaget dessutom att erbjuda marknaden både Smart & klart samt Arena, bolagets eget coworking-koncept.

- Det råder brist på moderna kontor i bra lägen i Uppsala. Det återspeglas i bolagets uthyrningsgrad i Uppsala som ligger på 97 procent. Magasin X möter den efterfrågan med råge. Fastighetens läge och utformning är exceptionell, säger Jan-Erik Hellman, chef fastighetsutveckling Stockholm.

Magasin X omfattar totalt 11 500 kvm uthyrningsbar area fördelat på sju våningar.

Klicka här för att läsa mer om Magasin X.

Jan-Erik Hellman
Chef fastighetsutveckling Stockholm
E-post:
jan-erik.hellman@vasakronan.se

Projektledare Kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 156 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 174 fastigheter med en total area på cirka 2,3 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 174 fastigheter med en total area om cirka 2,3 miljoner kvadratmeter (30 juni 2020). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 157 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi som byggherre och utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se