Johanna Skogestig ny vd på Vasakronan

Styrelsen har utsett Johanna Skogestig till ny vd på Vasakronan. Hon är idag chef för Vasakronans fastighetsinvesteringar och tar över efter Fredrik Wirdenius som lämnar sitt uppdrag den 1 november 2019.

Johanna har tidigare varit CIO på Areim och innan dess haft motsvarande roll på Sveafastigheter, sedan 2015 har hon varit ansvarig för Vasakronans analys- och transaktionsverksamhet. Hon sitter också i styrelsen för Fastighets AB Regio och Cibus.

- Jag skulle vilja påstå att det här är en av fastighetsbranschens mest utmanande vd-roller och det har givetvis varit ett stort intresse. Vi har haft många kvalificerade kandidater i en bred och djup process, både externa och interna. Johanna uppfyller alla våra krav och har i sin nuvarande roll dessutom visat vilken kapacitet hon har, säger Ulrika Francke, styrelseordförande i Vasakronan.

Johanna har arbetat med fastighetstransaktioner och investeringsstrategi i flera olika bolag under många år och har ett antal styrelseuppdrag i olika bolag. Mellan åren 1998-2007 arbetade hon på dåvarande AP Fastigheter, nuvarande Vasakronan, och satt redan då i ledningsgruppen. 2015 återvände hon till Vasakronan för att bli chef för fastighetsinvesteringar.

- Vi har en spännande tid framför oss och otroligt mycket på gång i företaget. Alla som jobbar på Vasakronan har ett engagemang och en kompetens som gör att det är kul att gå till jobbet varje dag. Att nu får göra det som vd känns ännu roligare och jag är väldigt stolt att jag fått förtroendet, säger Johanna Skogestig, blivande vd på Vasakronan.

Fredrik Wirdenius kommer att vara kvar som vd fram till att Johanna tillträder den 1 november 2019.

Ulrika Francke
Styrelseordförande Vasakronan

E-post: ulrika.francke@gmail.com

Peter Östman
Kommunikationschef Vasakronan
Tel: 070 – 968 15 60
E-post: peter.ostman@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 144 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 173 fastigheter med en total area på cirka 2,3 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 173 fastigheter med en total area om cirka 2,3 miljoner kvadratmeter (30 juni 2019). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 144 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi klimatneutrala. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi halverat vår totala energianvändning och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att halvera den igen. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och 2018 gav vi ut världens första gröna certifikat. I december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. Idag är 85 procent av vårt bestånd miljöcertifierat. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se

Citat

Jag skulle vilja påstå att det här är en av fastighetsbranschens mest utmanande vd-roller och det har givetvis varit ett stort intresse. Vi har haft många kvalificerade kandidater i en bred och djup process, både externa och interna. Johanna uppfyller alla våra krav och har i sin nuvarande roll dessutom visat vilken kapacitet hon har.
Ulrika Francke, styrelseordförande Vasakronan