K-märkt fyller Kista Science Tower med god mat och bra service

Vasakronan har tecknat avtal med restauranggruppen K-märkt i fastigheten Kista Science Tower i Kista, Stockholm. Uthyrningen omfattar totalt 3 500 kvadratmeter varav 2 100 kvadratmeter utgörs av restaurang och matcafé samt 1 400 kvadratmeter konferens.

I Kista pågår sedan en tid tillbaka ett omfattande och långsiktigt samarbete mellan bland andra fastighetsägare, Stockholm stad, Region Stockholm, Ericsson och Kista Science City. Målet är att knyta samman företags- och bostadsområden och skapa en stadsmiljö som lever dygnets alla timmar. Bland annat genom att skapa en bättre mix av kontor, handel, bostäder, service och restauranger.

Med sina 32 våningar är Kista Science Tower en av Nordens högsta fastigheter och en profilbyggnad i området. I fastigheten finns all tänkbar service och husets bottenplan har nyligen renoverats. Även utemiljöerna har utvecklats med målet att öka den biologiska mångfalden i området och samtidigt skapa en mer trivsam omgivning.

K-märkts restaurang och konferens beräknas öppna i maj 2025, och matcaféet i augusti 2025. Etableringen blir restauranggruppens största hittills och samtidigt den första där de också kommer att driva konferensanläggningen och receptionen.

Det pågår just nu en rad olika aktiviteter i Kista som alla syftar till att vitalisera stadsdelen och bygga vidare på Kistas många styrkor. Med K-märkt får området en ny spännande aktör som kompletterar och förstärker det befintliga restaurang- och serviceutbudet i Kista. Det är en viktig pusselbit i utvecklingen av området, säger Anna Nordin, chef Stockholm.

K-märkt drivs av tre namnkunniga personer inom svensk gastronomi; Kocken Hanna Normark, Konditorn Daniel Roos och Kyparen Jens Dolk.

Namnet K-märkt kommer sig av att man i augusti 2014 slog upp dörrarna till sin första restaurang hos Vasakronan i Garnisonen, norra Europas största kontorskvarter. En fastighet som är just, K-märkt. Visionen var att förena volym med kvalitet och att göra ”Sveriges bästa bricklunch. Utan bricka.”

I K-märkts mission ingår att sprida kunskap om matsvinn och hållbar restaurangdrift. Sedan starten 2014 har företaget vuxit till att idag omfatta sex restauranger och matcaféer i Stockholmsområdet samt catering och eventverksamhet.

Mer om K-märkt

Mer om Kista

Pontus Ekholm
Projektledare Kommunikation
E-post: pontus.ekholm@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges ledande fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 176 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 166 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Vårt uppdrag är att leverera en långsiktigt hög och stabil avkastning. Men aldrig på bekostnad av människor och miljö. Läs mer på www.vasakronan.se

Det pågår just nu en rad olika aktiviteter i Kista som alla syftar till att vitalisera stadsdelen och bygga vidare på Kistas många styrkor. Med K-märkt får området en ny spännande aktör som kompletterar och förstärker det befintliga restaurang- och serviceutbudet i Kista. Det är en viktig pusselbit i utvecklingen av området.
Anna Nordin, chef Stockholm