King och Stureplansgruppen till Sergelhuset

Vasakronan har tecknat avtal med King och Stureplansgruppen om totalt 15 000 kvadratmeter i projektfastigheten Sergelhuset i Stockholm city.

Mitt i Stockholms city vid Sergels Torg pågår omdaningen av Sergelhuset, ett stadsutvecklingsprojekt som omfattar tre byggnader om totalt 60 000 kvadratmeter längs Malmskillnadsgatan, Hamngatan och Sveavägen.

Nu är det klart att King (Midasplayer AB), ett av världens ledande mobilspelsföretag, flyttar in i det hus som ligger på Sveavägen med utsikt över Sergels torg. Bolaget hyr totalt 11 500 kvadratmeter kontor på de sex översta planen med en egen entrédel i gatuplan.

Även Stureplansgruppen, Sveriges ledande restaurangkoncern, etablerar sig i Sergelprojektet och kommer att erbjuda event- och konferensmöjligheter samt restaurang och takterrass. Eventytan omfattar 2 500 kvadratmeter med entré från Sveavägen. Restaurangen och den stora takterrassen omfattar totalt 1 100 kvadratmeter och kommer att vara belägen på plan 16 med entré från Malmskillnadsgatan.

- Det som tidigare var ett mer eller mindre slutet kvarter blir nu en blandning fullt av smarta kontorslösningar, butiker och restauranger samt bostäder. Både King och Stureplansgruppen passar väl in i den karaktär vi vill ge området, säger Fredrik Wirdenius, vd Vasakronan.

I Sergelhuset kommer även Vasakronans eget huvudkontor ligga. Till det etableras också Vasakronans nya koncept Arena för flexibelt arbetssätt. Förhyrningarna till King och Stureplansgruppen samt Vasakronans egna lokaler innebär att hälften av projektet är uthyrt.

Klicka här för att läsa mer om utvecklingen av Sergelhuset och Sergelstan.

Klicka här för bilder.

Mobilspelsföretaget King grundades i Stockholm 2003 och har idag cirka 2 000 anställda på 11 kontor och spelstudios. King har utvecklat succéspel såsom Candy Crush och deras spel har 258 miljoner användare per månad världen över.

Stureplansgruppen är Sveriges ledande restaurangkoncern med en omsättning på 1,3 mdkr och 800 anställda och har hotell, evenemang- och restaurangverksamhet i Stockholm, Göteborg, Visby och Åre. De driver idag bl.a. Bank Hotel, Berns, Sturecompagniet, Hillenberg, Nosh and Chow och Hillenberg.

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 144 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 173 fastigheter med en total area på cirka 2,3 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 173 fastigheter med en total area om cirka 2,3 miljoner kvadratmeter (30 juni 2019). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 144 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi klimatneutrala. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi halverat vår totala energianvändning och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att halvera den igen. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och 2018 gav vi ut världens första gröna certifikat. I december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. Idag är 85 procent av vårt bestånd miljöcertifierat. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se