Robert Felczak ny centrumchef för Triangeln i Malmö

Den 8 februari korades Vasakronan till ”Årets fastighetsföretagare” i Öresund. Priset delas ut av Öresundsinstitutet och bolaget prisas för sitt arbete med att göra Södra Förstadsgatan till vad den är idag – en intressant shoppinggata av småstadskaraktär med storstadskvalitet. Med rekryteringen av Robert Felczak som ny centrumchef för Triangeln tar Vasakronan nästa steg i utvecklingen av Malmös cityhandel.

Vasakronan är störst i landet på cityhandel och i Malmö äger man både Triangeln och en stor del av beståndet längs gågatan, Södra Förstadsgatan, ned mot Södertull. Sedan flera år tillbaka har man framgångsrikt på egen hand och tillsammans med övriga fastighetsägare arbetat konsekvent och målmedvetet för att stärka handeln i centrala Malmö.

Idag är Södra Förstadsgatan ett genuint stråk inspirerat av det lokala, det nära och det småskaliga som komplement till det storskaliga. Under årens lopp har flera nya aktörer gjort entré och under våren 2018 öppnade Bunches, Popolino och Lakritsroten. Även Willys Hemma hör till de som inom kort slår upp dörrarna i området.

Triangeln omfattar totalt 33 000 kvadratmeter butiksyta och har genom närheten till Station Triangeln ett alldeles unikt läge. Här finns numera en bra blandning butiker som Joe & The Juice, Clas Ohlson, Levi’s Store, Hemmakväll och inom kort Normal. En bra blandning av kontor, handel, hotell och ett stort serviceutbud gör att platsen redan idag är ett nav för människor som bor och arbetar i Malmö. Men, Anna Stenkil, chef region Öresund på Vasakronan, berättar att det finns mer att göra:

- Vi har jobbat ytterst målmedvetet för att göra gågatan till vad den är idag. Nu höjer vi ribban även för Triangeln och målet är att göra den till Malmös smartaste  shoppingdestination för besökarna. Det arbetet kommer att ledas av Robert. Han har stor kunskap om och gedigen erfarenhet av att utveckla köpcentrum både i Sverige och internationellt. Hans person och kompetens är ett utmärkt tillskott till vår handelsaffär.

Robert Felczak kommer närmast från Steen & Strøm där han ansvarat för 18 köpcentrum i Norge, Sverige och Danmark motsvarande 650 000 kvadratmeter. Han tillträder sin nya tjänst den 3 april.

Anna Stenkil
Chef region Öresund
E-post: anna.stenkil@vasakronan.se

Projektledare Kommunikation