UNIQLO öppnar sin första butik i Norden i Stockholm city

Vasakronan har tecknat avtal med UNIQLO som hösten 2018 slår upp dörrarna till sin första etablering i Sverige och Norden. Etableringen görs i det ikoniska Sverigehuset på bästa läge vid Kungsträdgården i centrala Stockholm med adress Hamngatan 27. Butiken omfattar 1 580 kvadratmeter fördelat på fyra plan.

Som ett led i en större satsning på att stärka och utveckla cityhandeln har Vasakronan jobbat konsekvent för att utveckla kvarteren runt Sverigehuset. Målet har varit att göra handelsstråket längs Regeringsgatan/Hamngatan till ett av Stockholms vassaste. Satsningen har gett resultat och idag sjuder området av liv. I kvarteren finns redan ett antal kända internationella varumärken, bland andra Victoria’s Secret och Starbucks. Nu ansluter sig även UNIQLO till området genom att öppna sin allra första etablering i Sverige och Norden.

– Att utveckla en stad eller ett stråk handlar om att skapa en bra blandning av butiker, restauranger och upplevelser – skäl för människor att vistas där. Etableringen av UNIQLO är efterlängtad av många och en etablering som ytterligare kommer att bidra till livet och rörelsen i kvarteren runt omkring. Ett lysande komplement till andra internationella varumärken i city, säger Ronald Bäckrud, regionchef Stockholm Vasakronan.

Sverigehuset är en av Stockholms mest ikoniska byggnader och uppfördes efter ritningar av Sven Markelius. För den konstnärliga utsmyckningen, ”Sverigeväggen”- ett metallkollage på fasaden mot Kungsträdgården, svarade Siri Derkert.

- Fastighetens ursprung och historia är unik vilket är något UNIQLO värdesätter. Ambitionen är därför att ta vara på de värden som finns i byggnaden och samtidigt utveckla och förfina med respekt, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm Vasakronan.

Med mer än 1 900 butiker i 19 länder är UNIQLO ett japanskt klädmärke som erbjuder bas- och fritidskläder.

Illums Bolighus lämnade fastigheten i augusti 2017.

Ronald Bäckrud
Chef region Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Projektledare kommunikation