Vasakronan bygger Aons nya Stockholmskontor

Report this content

Aon Sweden har tecknat avtal om ett av två möjliga kontorshus i kv Svea Artilleri. Byggnaderna kommer att miljöklassas och beräknas stå klar för inflyttning till våren/sommaren 2013. Avtalet omfattar 3 000 kvadratmeter och blir Aons nya Stockholmskontor med plats för ca 225 anställda.

Avtalet med Aon Sweden innebär omedelbar produktionsstart och fokus ligger på att skapa två nya, fristående och karaktärsfulla hus som ska komplettera de äldre kasernbyggnaderna i området. Aon hyr det ena av de två husen. Johan Einarsson är projektutvecklare på Vaskronan:

-För Aon var det viktigt att hitta ett eget hus i ett bra läge. De har dessutom, precis som Vasakronan, höga miljöambitioner och letade därför efter ett miljöklassat hus. Allt detta och dessutom ett grönt avtal får de med flytten till sitt nya huvudkontor i Svea Artilleri.

Sedan 2007 pågår ett om- och nybyggnadsprojekt av Svea Artilleri. Projektet har inneburit en modernisering av de gamla regementsbyggnader som försvarsmakten i mer än ett sekel varit hyresgäst i. Med byggnationen av de två nya fastigheterna fullföljer Vasakronan projektet.

-Det känns naturligtvis väldigt roligt att ha fått arbeta tillsammans med Aon för att hitta bästa tänkbara lösning för dem. Det ligger också i linje med Vasakronans långsiktiga strategi att arbeta med egenutveckling av bra kontorslägen, avslutar Per Thiberg, chef fastighetsutveckling och uthyrning.

Per Thiberg
Chef fastighetsutveckling och uthyrning
Tel: 070 – 211 91 92
E-post:
per.thiberg@vasakronan.se

Johan Einarsson
Projektutvecklare
Tel: 070 – 422 66 60
E-post: johan.einarsson@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till drygt 80 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 218  fastigheter med en total area på  cirka 2,8 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se