Vasakronan byggstartar Magasin X i Uppsala

Redan nu har Magasin X en uthyrningsgrad om 65 procent och till hösten 2019 startar bygget av fastigheten. Det blir Vasakronans och Sveriges första kontorsfastighet med en stomme helt gjord i trä.

Bredvid Resecentrum i bästa tänkbara pendlarläge, bygger Vasakronan Magasin X, ett på flera sätt annorlunda projekt. Byggnaden omfattar cirka 11 500 kvadratmeter  uthyrningsbar area fördelat på sju våningar och kommer att uppföras med en stomme helt i trä. Det gör den till Sveriges första multitenant kontorshus med träkonstruktion. Tillsammans med ett antal innovativa och klimatsmarta tekniklösningar gör detta att Magasin X blir ett kontorshus med lågt CO2-avtryck.

Innehållsmässigt består Magasin X dessutom av smart utformade kontor och mötesplatser som ger hyresgästerna möjlighet till flexibilitet både när det gäller hyresavtal, arbetssätt och service.

För närvarande är det klart att Vasakronans eget Uppsalakontor kommer att flytta till fastigheten. Det är också klart att White Arkitekter och Skatteverket hyr 1 000 respektive 3 500 kvadratmeter. Vasakronan kommer dessutom att erbjuda sina kunder det egna coworking-konceptet, Vasakronan Arena.

- I Magasin X har vi vänt på alla stenar för att hitta de bästa tänkbara lösningarna. Ambitionen är att se hur vi kan minska vårt CO2-avtryck i projekt. Men med flexibla avtal, kontorslösningar och serviceerbjudanden maxar vi även förutsättningarna för företag att både växa och minska sina ytor i huset beroende på hur deras egen verksamhet förändras. Magasin X är ett starkt bidrag till vår vision om att skapa långsiktigt hållbara fastigheter och lokallösningar, för människa och miljö, säger Jan-Erik Hellman, regionchef Uppsala.

Investeringen i Magasin X uppgår till 530 mkr. Fastigheten ska stå klar våren 2021 och då miljöcertifieras enligt LEED Platinum.

Klicka här för att läsa mer om Magasin X.

Jan-Erik Hellman
Regionchef Uppsala
E-post:
jan-erik.hellman@vasakronan.se

Projektledare Kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 139 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 174 fastigheter med en total area på cirka 2,3 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 173 fastigheter med en total area om cirka 2,3 miljoner kvadratmeter (30 juni 2019). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 144 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi klimatneutrala. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi halverat vår totala energianvändning och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att halvera den igen. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och 2018 gav vi ut världens första gröna certifikat. I december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. Idag är 85 procent av vårt bestånd miljöcertifierat. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se