Vasakronan förvärvar av Skanska i Uppsala

Det är fastigheten Fålhagen 1:39, Juvelen, som förvärvas. Köpeskillingen är baserad på ett underliggande fastighetsvärde om 563 mkr. Juvelen färdigställs under 2019 och Vasakronan tillträder i december.

Fastigheten är belägen på Stationsgatan i bästa pendlarläge med omedelbar närhet till Uppsala Resecentrum och bara ett stenkast från Vasakronans egen fastighet Magasin X. Området runt Resecentrum har på båda sidor av järnvägsspåren på senare år utvecklats till ett av Uppsalas främsta kontorslägen.

- Den positiva utvecklingen av området fortsätter och läget förstärks ytterligare med bland annat bygget av vår egen fastighet Magasin X och förädlingen av kvarteret Hugin. Det är ett läge som är attraktivt redan idag och kommer att upplevas som ännu mer attraktivt framöver, säger Fredrik Wirdenius, vd Vasakronan.

Den uthyrbara arean i Juvelen uppgår till drygt 8 600 kvadratmeter varav knappt 7 800 kvadratmeter utgörs av kontor och cirka 800 kvadratmeter av butik och restaurang. I huset finns även cykelparkering samt dusch- och omklädningsrum.

- Vasakronans uthyrningsgrad i region Uppsala ligger på 98 procent och hyresutvecklingen är stabilt uppåtgående. Förvärvet av Juvelen är ett starkt tillskott till vår portfölj, säger Fredrik Wirdenius.

Byggnaden är miljöcertifierad enligt LEED Platina.

Fredrik Wirdenius
Vd  Vasakronan
E-post:  fredrik.wirdenius@vasakronan.se

Projektledare, kommunikation