Vasakronan gör miljardköp

Report this content

Vasakronan köper fastigheten Stuten 12, med adress Regeringsgatan 67-71, för 1 068 mkr av private bankingkunder till Bank of Ireland.

Vasakronan som nyligen sålde sina bostäder genom försäljningen av Dombron, fullföljer nu sin uttalade ambition att öka inslaget av attraktiva kontor och butiker i centrala lägen genom att förvärva fastigheten Stuten 12 av private bankingkunder till Bank of Ireland. Fastigheten är nyligen renoverad och på totalt ca 15 000 kvm, huvudsakligen moderna kontor i bästa cityläge men även med inslag av cityhandel i bottenplanet. Bland hyresgästerna finns bland andra Advokatfirman Linklaters, Episerver och SIBA.

- Det är precis den här typen av fastigheter som vi är intresserade av, med hög standard och ett attraktivt läge. Det här blir ett mycket bra komplement till vår fastighetsportfölj i Stockholm, säger Fredrik Wirdenius, vd i Vasakronan.

Vasakronan har ett betydande fastighetsbestånd i Stockholm som i och med förvärvet omfattar drygt 1,8 miljoner kvm och ett fastighetsvärde på drygt 48 mdkr.

Fredrik Wirdenius
Vd Vasakronan
E-post: fredrik.wirdenius@vasakronan.se

Lars Johnsson