Vasakronan hyr ut 10 800 kvm i Klara C

Det är företagen NetEnt och Convendum som hyr 7 500 respektive 3 300 kvm var. Det innebär att totalt 23 200 kvm kontorsyta är uthyrd vilket ger en uthyrningsgrad om
81 procent.

Vasakronans projektfastighet Klara C på Vasagatan 16 i Stockholm omfattar totalt 34 000 kvm, varav 28 600 kvm kontor, fördelat på 9 plan. Investeringen uppgår till drygt en miljard och renoveringen beräknas vara klar i slutet av 2016.

I april 2016 flyttar de första hyresgästerna, Centigo, Bambora och Convendum in. I juli får de sällskap av KPMG. Hösten 2016 öppnar Restaurang Vigårda och i december 2016 öppnar Food Village – ett nytt restaurang och saulhallskoncept. Även NetEnt flyttar in i december 2016.

Nu är det klart att ytterligare två företag flyttar in. Det är NetEnt, ett mjukvaruföretag med verksamhet inom spelsektorn som hyr totalt 7 500 kvm på våningarna 7, 8 och 9. Företaget utvecklar spel- och systemlösningar för onlinekasino och är leverantör till de flesta stora europeiska spelbolagen.

Dessutom har avtal om 3 300 kvm tecknats med Convendum. Convendum etablerar ett modernt center för små- och medelstora företag med kontor, lounge och coworkingytor 1 trappa upp från Vasagatan. Convendum ska även driva husets konferenscenter med bland annat en hörsal för 100 personer.

- Klara C är en förstklassig fastighet och intresset för lokalerna i den har varit stort från dag ett, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm. Just nu är efterfrågan på kontor i Stockholms centrala delar väldigt stor och utbudet begränsat vilket gör att trycket på den här typen av bra lokaler är högre än någonsin.

Ronald Bäckrud
Chef region Stockholm
E-post: ronald.backrud@vasakronan.se

Projektledare kommunikation
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Klara C är en förstklassig fastighet och intresset för lokalerna i den har varit stort från dag ett. Just nu är efterfrågan på kontor i Stockholms centrala delar väldigt stor och utbudet begränsat vilket gör att trycket på den här typen av bra lokaler är högre än någonsin.
Ronald Bäckrud, chef region Stockholm