Vasakronan hyr ut helt hus i Stockholm city

Vasakronan har tecknat hyresavtal med spelutvecklaren Embark Studios om
4 350 kvadratmeter i Bankpalatset. Fastigheten är därmed fullt uthyrd.

Mitt i Stockholm city, vid Kungsträdgården på Kungsträdgårdsgatan 16, ligger Bankpalatset. Huset uppfördes 1901 åt Hernösands enskilda bank och var det första bankpalatset som restes längs med Kungsträdgården. Med bygget började förskjutningen av Stockholms finansiella maktcentrum från Gamla Stan till Norrmalm.

Bankpalatset genomgår just nu en omfattande uppgradering och nu är det klart att Embark Studios hyr fastigheten i sin helhet. Inflyttningen är planerad till augusti 2020 och då går flytten från en annan fastighet med bankanor, Södra Bankohuset – även kallad Gamla riksbanken – i Gamla Stan.

- Stockholm har en unik ställning i världen som ett centrum för spelutveckling. Att sitta centralt i en modern fastighet som ändå har karaktär är ett bra sätt att attrahera arbetskraft. Bankpalatset är ett exempel på en fastighet som möter den efterfrågan, säger Anna Nyberg, chef fastighetsutveckling Stockholm Vasakronan.

Andra exempel på spelutvecklare som valt att hyra av Vasakronan i Stockholms centrala delar är Avalanche Studios på Södermalm, Ubisoft på Östermalm och King som har tecknat avtal om 11 500 kvadratmeter i Sergelhuset.

Klicka här för att läsa mer om Bankpalatset.

Anna Nyberg
Chef fastighetsutveckling Stockholm
E-post: anna.nyberg@vasakronan.se

Projektledare, Kommunikation