Vasakronan hyr ut i projekt Platinan i Göteborg

Med tre år kvar till projektavslut står det klart att ännu en hyresgäst väljer Platinan. Det är Wistrand Advokatbyrå som har tecknat ett 10-årigt avtal om 2 200 kvadratmeter med inflyttning första kvartalet 2022.

Vid brofästet invid den nya Hisingsbron i Lilla Bommen i Göteborg uppför Vasakronan Platinan. Projektet omfattar totalt 60 000 kvadratmeter och redan vid projektstart var det klart att Scandic hyr 20 000 kvadratmeter, en yta man sedan dess utökat med 5 000 kvadratmeter.

Våren 2022 ska Platinan stå klar och blir då en samlingsplats med hotell, kontor och eventytor. Platinan är den första nya fastigheten som byggs i området.

- Med Platinan tar vi ut riktningen i Älvstaden som är Nordens största stadsutvecklingsprojekt. Det är en profilbyggnad i ett superläge som binder samman staden över älven och förlänger citykärnan. Något utöver det vanliga, något annorlunda, säger Kristina Pettersson Post, regionchef Göteborg.

Platinan omfattar 18 våningar och erbjuder lokaler i storlekar från 375-20 000 kvadratmeter. Där kommer finnas skybar, 450 hotellrum och en konferens- och mötesanläggning, 170 garageplatser och 780 cykelplatser med omklädningsrum. Även Vasakronan Arena, bolagets eget coworking-koncept bereds rum i fastigheten.

- Vår ambition är att göra Platinan till en annorlunda plats för bland annat möten. Både Vasakronan Arena och framför allt hotellet kommer att bidra till liv och rörelse dygnets alla timmar. Med Platinan öppnar vi upp området och ger tillbaka vattnet till göteborgarna, säger Kristina Pettersson Post.

Med uthyrningen till Wistrand Advokatbyrå når Platinan en uthyrningsgrad om 51 procent.

Platinan erbjuder våningsplan om max 4 500 kvm med plats för upp emot 400-450 arbetsplatser på samma våningsplan och kommer att miljöcertifieras enligt LEED Platinum.

Klicka här för att läsa mer om Platinan.

Kristina Pettersson Post
Chef region Göteborg
Tel: 070–671 54 24
E-post:  kristina.pettersson.post@vasakronan.se

Projektledare kommunikation
E-post:  rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 139 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 174 fastigheter med en total area på cirka 2,3 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Med Platinan tar vi ut riktningen i Älvstaden som är Nordens största stadsutvecklingsprojekt. Det är en profilbyggnad i ett superläge som binder samman staden över älven och förlänger citykärnan. Något utöver det vanliga, något annorlunda.
Kristina Pettersson Post, regionchef Göteborg
Vår ambition är att göra Platinan till en annorlunda plats för bland annat möten. Både Vasakronan Arena och framför allt hotellet kommer att bidra till liv och rörelse dygnets alla timmar. Med Platinan öppnar vi upp området och ger tillbaka vattnet till göteborgarna.
Kristina Pettersson Post, regionchef Göteborg