Vasakronan köper för ytterligare 4,35 miljarder

Report this content

Vasakronan köper hela kvarteret Blåmannen, Klara Zenit, omgärdat av Klara Norra Kyrkogata, Mäster Samuelsgatan, Bryggargatan och Drottninggatan, för 4,35 mdkr av Commerz Real.

Vasakronan, som nyligen köpte fastigheten Stuten 12 på Regeringsgatan, fortsätter nu att öka inslaget av attraktiva kontor och butiker i centrala lägen i Stockholm. Fastigheten Blåmannen 20 är på totalt ca 70 000 kvm, huvudsakligen moderna kontor i bästa läge men med ett betydande inslag av cityhandel. En genomgripande om- och tillbyggnad genomfördes 2000-2003. Bland hyresgästerna finns bland annat Clas Ohlson, Hennes & Mauritz och Oriflame.

- Det här är ett rejält tillskott till vår fastighetsportfölj. Fastighetens standard och läge, med kontorsentré från Mäster Samuelsgatan och butiker på Drottninggatans shoppingstråk, gör att vi nu stärker vårt erbjudande i en del av Stockholm som vi bedömer kommer att ha en mycket stark utveckling, säger Fredrik Wirdenius, vd i Vasakronan.

Vasakronan har ett betydande fastighetsbestånd i Stockholm som i och med förvärvet omfattar drygt 1,9 miljoner kvm och ett fastighetsvärde på drygt 53 mdkr. Under 2010 har Vasakronan sålt bostadsfastigheter för drygt fem miljarder och köpt kontors- och butiksfastigheter för motsvarande belopp.

- Vi har haft en intensiv period med flera stora transaktioner under 2010, totalt har vi omsatt över elva miljarder kronor. Nu blir det en paus över jul, men jag tror att 2011 kommer att bli ett intressant år på fastighetsmarknaden, säger Lars Johnsson, chef fastighetsinvesteringar på Vasakronan.

Jones Lang LaSalle har varit Vasakronans rådgivare i affären.

Fredrik Wirdenius
Vd Vasakronan
E-post: fredrik.wirdenius@vasakronan.se

Lars Johnsson