Vasakronans delårsrapport januari – september 2023

Starkt förvaltningsresultat i en osäker tid

• Hyresintäkterna ökade med 13 procent (9) till totalt 6 826 mkr (6 024). Ökningen förklaras främst av index. I ett jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 11 procent (6).
  • Nyuthyrningar har gjorts av 85 000 kvadratmeter (124 000) med en årshyra på 437 mkr (741). Nettouthyrningen uppgick till -79 mkr (278) för perioden och -85 mkr (341) för rullande 12 månader.
  • Omförhandlingar motsvarande en årshyra om 1 046 mkr (802) har genomförts under perioden med en genomsnittlig prisförändring på 2 procent utöver index (6).
  • Uthyrningsgraden vid periodens slut uppgick till 91,1 procent jämfört med 91,2 vid utgången av 2022.
  • Driftöverskottet ökade med 16 procent (7) till totalt 5 110 mkr (4 411). I ett jämförbart bestånd var ökningen 11 procent (3).
  • Finansnettot försämrades till -1 294 mkr (-827), förklarat av högre räntor under perioden.
  • Räntetäckningsgraden för den senaste tolvmånadersperioden ­minskade till 3,8 gånger (5,3), förklarat av ett sämre finansnetto.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 3 608 mkr (3 379), en ökning om 7 procent (7).
  • Värdeförändringen på fastigheterna uppgick för perioden till -9 160 mkr (11 028) motsvarande -4,8 procent (6,1). Värdeförändringen förklaras främst av höjda bedömda avkastningskrav. Fastighets­beståndets värde uppgick till 181 mdkr vid perioden utgång.
  • Värdeförändringen på finansiella instrument uppgick till -855 mkr (1 715).
  • Resultat efter skatt uppgick till -5 209 mkr (12 786).

- Trots ett turbulent marknadsläge fortsätter vi att öka vårt kassaflöde och utvecklingen av förvaltningsresultatet är positiv, säger Johanna Skogestig, vd Vasakronan. Det förklaras av ökade hyresintäkter i kombination med ett relativt stabilt räntenetto. Vi har dessutom en fastighetsportfölj som är rätt positionerad. Efterfrågan på miljöcertifierade fastigheter med lokaler av riktigt hög kvalitet i kollektivtrafiknära lägen är stor och trycket är som allra högst i våra citylägen.

Johanna Skogestig
Vd
E-post: johanna.skogestig@vasakronan.se

Christer Nerlich
Chef ekonomi och finans
E-post: christer.nerlich@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges ledande fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 181 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 166 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Vårt uppdrag är att leverera en långsiktigt hög och stabil avkastning. Men aldrig på bekostnad av människor och miljö. Läs mer på www.vasakronan.se

Trots ett turbulent marknadsläge fortsätter vi att öka vårt kassaflöde och utvecklingen av förvaltningsresultatet är positiv. Det förklaras av ökade hyresintäkter i kombination med ett relativt stabilt räntenetto. Vi har dessutom en fastighetsportfölj som är rätt positionerad. Efterfrågan på miljöcertifierade fastigheter med lokaler av riktigt hög kvalitet i kollektivtrafiknära lägen är stor och trycket är som allra högst i våra citylägen.
Johanna Skogestig, vd