Vasakronans delårsrapport januari-mars 2024

Stabilt förvaltningsresultat

• Hyresintäkterna ökade med 5 procent till totalt 2 338 mkr (2 221). Ökningen förklaras främst av indexuppräkning. I ett jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 5 procent.
  • Nyuthyrningar har gjorts om 28 000 kvadratmeter (23 000) med en årshyra om 180 (121) Nettouthyrningen uppgick till -25 (-46).
  • Uthyrningsgraden uppgick till 90,1 procent jämfört med 90,9 vid utgången av 2023.
  • Driftöverskottet ökade med 8 procent till totalt 1 751 mkr (1 620). I ett jämförbart bestånd var ökningen 7 procent.
  • Finansnettot uppgick till -468 mkr (-409). Ökningen förklaras av högre korta marknadsräntor under kvartalet.
  • Räntetäckningsgraden för den senaste tolvmånadersperioden försämrades till 3,7 gånger (4,4), förklarat av högre räntekostnader.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 1 200 mkr (1 147), en ökning om 5 procent. Ökningen förklaras av det högre driftöverskottet.
  • Värdeförändringen på jämförbara fastigheter uppgick för perioden till -458 mkr (-5 048), motsvarande -0,3 procent.

- Trots en utmanande hyresmarknad ökar våra intäkter och vi levererar ett förbättrat förvaltningsresultat jämfört med samma period förra året, säger Johanna Skogestig, vd Vasakronan.

- Kvartalets största affär gjorde vi tillsammans med Nasdaq som hyr 8 300 kvadratmeter i Klara Zenit i Stockholm. Nasdaq är ett bra exempel på det vi ser i marknaden, det vill säga att läget alltid har varit viktigt men idag är det centralt. Man vill dessutom ha lokaler av hög kvalitet och befinna sig i ett större sammanhang, gärna i citylägen. Det gynnar ett bolag som Vasakronan.

Johanna Skogestig
Vd
E-post: johanna.skogestig@vasakronan.se

Johnny Engman