Kommuniké från Viking Line Abp's ordinarie bolagsstämma 2024

Viking Line Abp          KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMA            23.4.2024, kl. 13.45

Kommuniké från Viking Lines ordinarie bolagsstämma 2024

Viking Line Abp:s ordinarie bolagsstämma hölls idag den 25 april 2024 kl. 12.00 i Mariehamn. Stämman fastställde moderbolagets bokslut och koncernbokslutet samt omfattade styrelsens förslag att 1,00 euro/aktie utdelas för räkenskapsåret 1.1 – 31.12.2023 och att avstämningsdag för dividendutdelning är den 25 april 2024 samt att utbetalningsdag är den 2 maj 2024.

Bolagsstämman beviljade styrelsen och VD ansvarsfrihet.

Styrelseledamöternas arvoden justerades enligt följande: Årsarvode, styrelsens ordförande 30 000 euro (28 000 euro), övriga ordinarie styrelsemedlemmar 24 000 euro (22 000 euro) och bolagets ersättningsrapport samt ersättningspolicy godkändes.

Bolagsstämman omfattade styrelsens (i egenskap nomineringskommitté) förslag till styrelse och till ordinarie medlemmar återvaldes: Jakob Johansson, ordförande, Christina Dahlblom, Ulrika Danielsson, Stefan Lundqvist, Andreas Remmer, Gert Sviberg och Peter Wiklöf. Till suppleanter återvaldes Tomas Lindholm, Casper Lundqvist och Fredrik Vojbacke.

Till revisor i bolaget återvaldes revisionssammanslutningen PricewaterhouseCoopers Oy (huvudansvarig revisor CGR Martin Grandell).

Till hållbarhetsrevisor i bolaget valdes hållbarhetsrevisionssammanslutningen PricewaterhouseCoopers Oy (huvudansvarig hållbarhetsrevisor HBR Martin Grandell).

VIKING LINE ABP

Jan Hanses