Undersökning: Viking Line branschbäst i både kundnöjdhet och hållbarhet

Av alla utövare av persontrafik i Finland har Viking Line de nöjdaste och trognaste kunderna, visar EPSI Ratings undersökning. När resandet återhämtar sig med god fart har kunderna höga förväntningar på både servicen och hållbarheten.

I EPSI Ratings undersökning utreddes kundernas åsikter om tillhandahållare av persontrafik, så som rederier, flyg- och bussbolag, närtrafikbolag och taxibolag. Viking Line tog hem första plats i både kundnöjdhet och kundlojalitet.

”Coronatiden slog hårt mot både aktörerna och kunderna inom persontrafiken på många sätt. Den snabba återhämtningen inom resandet är en utmaning för vår bransch till exempel i fråga om tillgången på arbetskraft. Mot den här bakgrunden är vi ytterst glada över att våra kunder är nöjda med oss och vill åka med oss även framöver”, säger Ninna Suominen som är marknadsföringsdirektör på Viking Line.

”Tacket för den här prestationen går till alla våra vikingar som har jobbat under varierande förhållanden med en fin serviceattityd. God service är en hjärtesak för oss, och därför är vi extra glada över att de som besvarade undersökningen också gav branschens bästa betyg för vår personals tjänstvillighet. Våra medarbetares och våra kunders nöjdhet går hand i hand.”

För undersökningen intervjuades i juni totalt 3 010 i Finland bosatta personer över 18 år som hade rest som persontrafikskunder under de senaste 12 månaderna.

EPSI Rating har också undersökt kundernas åsikter i andra branscher. Jämfört med många andra branscher är teman som hållbar utveckling och samhällsansvar extremt viktiga för persontrafikskunder. De flesta som svarade tyckte att persontrafiksbranschen borde ta större samhällsansvar än i dag, och 44 procent uppgav att de kommer att göra ännu hållbarare val än i dag när de reser i Finland under de närmaste åren.

Viking Line toppar hållbarhetsindex för persontrafik i undersökningen.

”Vi har utfört ett målmedvetet miljöarbete ända sedan 1980-talet och har lyckats få ner koldioxidutsläppen från vår fartygsflotta med 30 procent per sjömil jämfört med år 2008. Vår senaste stora insats för miljön var att låta bygga Östersjöns klimatsmartaste passagerarfärja Viking Glory. Det är jättebra att kunderna fortlöpande utmanar oss att bli bättre på hållbarhet. Vi vill engagera dem ännu starkare i vårt hållbarhetsarbete och därför pågår en kampanj för Östersjön under hela hösten på våra fartyg samt i våra terminaler och kommunikationskanaler”, berättar Ninna Suominen.

Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör
ninna.suominen@vikingline.com, +358 9 123 51

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

Pressrelease Viking Line Finland

”Coronatiden slog hårt mot både aktörerna och kunderna inom persontrafiken på många sätt. Den snabba återhämtningen inom resandet är en utmaning för vår bransch till exempel i fråga om tillgången på arbetskraft. Mot den här bakgrunden är vi ytterst glada över att våra kunder är nöjda med oss och vill åka med oss även framöver.”
Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör på Viking Line
Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör på Viking Line