Viking Line flaggar för inhemskt med hjälp av Nyckelflaggan

Viking Line är det största turismföretag som beviljats märket Nyckelflaggan av Förbundet för Finländskt Arbete. Rederiet är vårt lands största arbetsgivare inom sjöfarten och dess ekonomiska och sysselsättande effekter sträcker sig på många sätt över hela Finland.

Viking Line, som är Finlands största arbetsgivare inom sjöfarten, har fått märket Nyckelflaggan. Det viktigaste kriteriet för att få märket är att tjänsten produceras i Finland. Dessutom ska ett Nyckelflaggföretag ha en betydande inhemsk ägarandel och en ledning som är verksam i Finland. Likaså ska företagets huvudkontor finnas i Finland. Tjänsten ska vara inhemsk till minst 50 procent. Märket beviljas av Förbundet för Finländskt Arbete efter ansökan.

”Inhemskhet är en av våra nyckelvärderingar vid sidan av hållbarhet, och med Nyckelflaggan vill vi flagga ännu synligare för den här saken. Vårt långsiktiga, breda och konkreta arbete för det inhemska sammanfattas på ett fint sätt i märket”, säger marknadsföringsdirektör Ninna Suominen på Viking Line.

”Av de finländska passagerarrederierna har vi den största fartygsflottan som seglar under finsk flagg, och den kompletterades nyligen med Viking XPRS. I Finland har vi 1 200 ordinarie sjöanställda och cirka femhundra korttidsanställda – och vi är också en av de största arbetsgivarna i underhållningsbranschen. Genom våra anskaffningar och våra anställdas hemorter sträcker sig våra ekonomiska effekter från våra hamnstäder ut över hela landet.”

Förbundet för Finländskt Arbete har beviljat märket Nyckelflaggan ända sedan 1975, och märket är bekant för hela 90 procent av finländarna. Inom turismbranschen har ett trettiotal företagare beviljats märket.

"Att köpa en inhemsk tjänst upplevs av de flesta finländare som ett sätt att påverka samhället och ett hållbart värdeval, som förbättrar landets konkurrenskraft och välfärd. Viking Line är det största turismföretaget som fått Nyckelflaggan, och bolaget kommer att göra vårt märke synligt för miljontals passagerare. Det är fint att de har anslutit sig till skaran som vittnar om det finländska arbetets betydelse”, säger VD Tero Lausala på Förbundet för Finländskt Arbete.

Så här syns det inhemska på Viking Line

• Viking Line är Finlands största arbetsgivare inom sjöfarten. Av koncernens 2 400 anställda är cirka 1 900 bosatta i Finland. Viking Line omsatte i fjol 494,7 miljoner euro.
  • Företaget har sitt huvudkontor i Mariehamn och har också verksamhetsställen i Helsingfors och Åbo.
  • Fyra av Viking Lines fem fartyg seglar under finsk flagg: Viking Glory, Viking Grace, M/S Gabriella samt Viking XPRS, som nyligen överfördes till Finlands fartygsregister.
  • Av Viking Lines fem fartyg är tre byggda på finländska varv: Viking Grace och M/S Cinderella i Åbo samt Viking XPRS i Helsingfors.
  • På det nyaste fartyget Viking Glory består designen och tekniken huvudsakligen av inhemskt arbete och inhemsk ingenjörskunskap.Fartygets teknik har levererats av bland annat Wärtsilä, Kone och ABB.
  • Viking Line är en av Finlands största arbetsgivare i underhållningsbranschen. På rederiets fartyg ordnas tusentals gig varje år.
  • Städningen av fartygen i finländska hamnar sysselsätter 400–500 personer.
  • I fartygsrestaurangerna köps produkter med stora volymer, så som grädde, smör, surmjölk och ägg, från inhemska tillverkare och odlare. Också i menyerna gynnar man inhemsk mat från småproducenter.
  • Viking Line deltar aktivt i arbetet med att skydda Östersjön och skärgårdsnaturen samt i forskningen kring detta. Rederiet understöder flera finländska miljöorganisationer, till exempel John Nurminens stiftelse och Tvärminne zoologiska station.
  • I år sponsrar Viking Line den nya filmen om Stormskärs Maja. Inspelningarna pågår som bäst i rederiets hemknutar på Åland.

Mer information:

Ninna Suominen, marknadsföringsdirektör

ninna.suominen@vikingline.com, tfn +358 09 123 51

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Inhemskhet är en av våra nyckelvärderingar vid sidan av hållbarhet, och med Nyckelflaggan vill vi flagga ännu synligare för den här saken. Vårt långsiktiga, breda och konkreta arbete för det inhemska sammanfattas på ett fint sätt i märket.”
Ninna Suominen, marknadsföringsdirektö på Viking Line
Tero Lausala, VD på Förbundet för Finländskt Arbete