Viking Line satsar på servicen i Tammerfors och BirkalandNy resebutik i Tammerfors centrum

Tammerfors och Mellersta Finland har traditionellt varit strategiskt viktiga för Viking Line. Från de här regionerna reser många passagerare till både Helsingfors och Åbo för att kryssa med Viking Lines fartyg. Dessutom ökade antalet invånare i dessa områden under 2015. Vid sidan av elektroniska bokningskanaler tror Viking Line fortfarande på personlig service och kundrådgivning. Därför öppnar rederiet en ny resebutik på Hämeenkatu precis i Tammerfors centrum.

Viking Line öppnar sin nya resebutik i Tammerfors centrum den 16 mars, i närheten av järnvägsstationen och Stockmann. Viking Lines röda färg är det bärande temat för inredningen, som också inspirerats av de gamla kryssningsfartygen, havsblått, dimma och ek. Arkitektbyrå KaiKai står för inredningen och deras inredningsarkitekt Kristiina Hallinen var också med och designade Viking Grace, Viking Lines flaggskepp.

-       Resan börjar redan i butiken, och vi vill hälsa våra kunder varmt välkomna ombord på Viking Line redan när de stiger in i vår moderniserade butik. Därför ville vi göra butiken så trivsam och behaglig som möjligt. Det blir visserligen allt vanligare att boka sin resa elektroniskt, men Viking Line tror att kunderna fortfarande uppskattar personlig service och att de fysiska butikerna också behövs framöver, säger Viking Lines regionchef Riikka Suurkaulio.

Antalet Viking Line-passagerare från Tammerfors och Birkaland ökade år 2015. Passagerare från dessa områden var speciellt intresserade av kryssningar med M/S Viking Grace från Åbo samt av XPRS-rutten mellan Helsingfors och Tallinn.

Tätare samarbete med researrangörer

Vid sidan den nya butiken effektiverar Viking Line samarbetet med researrangörer. Kunderna kan via nätet nu behändigt boka transport med Matkapojat till avgångshamnarna i Åbo och Helsingfors. Matkapojats täckande transportnät och dagliga förbindelser till hamnarna gör det lätt och behändigt för kryssningspassagerare att komma till fartyget.

-       Vårt mål är dessutom att utveckla samarbetet med VR och övriga bussbolag, så att vi kan erbjuda våra passagerare allt smidigare tåg- och bussförbindelser till våra hamnar i Åbo och Helsingfors, säger Riikka Suurkaulio.

Riikka Suurkaulio

Regionchef