Laziza öppnar ny restaurang i Wihlborgs kontorshus Vista i Hyllie

Den nya restaurangen som öppnar i slutet av 2025, kommer att finnas på två våningar på totalt 600 kvm, med samma koncept som i de två befintliga restaurangerna på Baltzarsgatan i Malmö city respektive Hallenborgs gata i Dockan.

På Vistas tak kommer Laziza att ha en egen odling för kryddor och örter som kan användas i matlagningen.

Förutom den omtycka maten har Laziza profilerat sig inom social hållbarhet med fokus på att bryta utanförskap. 50 procent av alla anställda är kvinnor och 90 procent av dessa inte haft ett arbete i Sverige tidigare.

- Vistas höga hållbarhetsambitioner går helt i linje med vårt eget erbjudande med mycket vegetarisk och närproducerad mat. Vårt koncept har fungerat mycket väl i tretton år och nu är vi redo att ta nästa steg med en restaurang i Hyllie där vi redan idag levererar mycket catering. Vi är måna om att bygga broar i vårt arbete, både mellan människor och länder. Vi ser därför en viktig symbolik i att befinna oss nära Öresundsbron och kontinenten, men också flera olika stadsdelar i Malmö, säger Sadoo Iskandarani, grundare och kökschef på Laziza.

- Köerna till Lazizas nuvarande restauranger ringlar långa ut på gatan och det ska verkligen bli roligt att välkomna konceptet till Vista och Hyllie. Ett välkommet tillskott för utbudet och atmosfären i hela området. Laziza gör dessutom viktiga insatser för ökad sysselsättning, vilket är positivt för regionens utveckling, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

Om Vista

Vista är Wihlborgs fjärde kontorshus i Hyllie och kommer att stå klar i slutet av 2025. Huset certifieras enligt Miljöbyggnad Guld, WELL och NollCO2. Mobilitetshubben i de nedersta våningarna, som kommer att innehålla cirka 450 parkeringsplatser, laddplatser, bil- och cykelpoollösningar, samt cykelparkering med möjlighet till omklädning och dusch, kommer att färdigställas i slutet av 2024.

I bottenplan kommer det att finnas en bemannad reception, coworking, gemensamma mötesrum och en restaurang.

Som Wihlborgs tidigare kunnat meddela blir även Mercedes-Benz hyresgäst i huset.

Ulrika Hallengren, vd, 040-690 57 95
Peter Olsson, regionchef, 040 690 57 62

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 56 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,3 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Snabbfakta

Den populära libanesiska restaurangen Laziza etablerar sin tredje Malmörestaurang i Vista (Bläckhornet 1) i Hyllie. Den nya restaurangen som öppnar i slutet av 2025, kommer att finnas på två våningar på totalt 600 kvm, med samma koncept som i de två befintliga restaurangerna.

Citat

Köerna till Lazizas nuvarande restauranger ringlar långa ut på gatan och det ska verkligen bli roligt att välkomna konceptet till Vista och Hyllie. Ett välkommet tillskott för utbudet och atmosfären i hela området. Laziza gör dessutom viktiga insatser för ökad sysselsättning, vilket är positivt för regionens utveckling.
Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs