Bremens kulinariske oplevelser: En fest for sanserne

Report this content

Det kulinariske landskab i Bremen er alsidigt og har en bred vifte af smagsoplevelser - lige fra traditionel husmandskost til innovative gourmetkreationer. Hver bydel i Bremen har sin egen kulinariske identitet, der er værd at opleve. I følgende tekst tager vi dig med på en kulinarisk rejse gennem Bremen og viser dig, hvordan byen kan begejstre med dens delikatesser.

Bremens klassikere: Lokale specialiteter og markeder

Oplev det nordtyske køkkens alsidighed med traditionelle opskrifter og lokale ingredienser. Utallige lokale markeder i Bremen tilbyder friske regionale produkter til tilberedning af yndlingsopskrifterne. Det ugentlige marked på Domshof og det lille marked i Findorff er perfekte steder at prøve lokale specialiteter såsom Bremens sennep eller frisk nordsøfisk. Et must for enhver gæst er den berømte Grützwurst Bremer Knipp, sømandsretten Bremer Labskaus eller for de, der har en sød tand, Bremer Klaben, som er en tung, frugtagtig stollen, der – i forhold til resten af Tyskland – ikke kun spises ved juletid i Bremen. "Gastrofinder" er en nyttig guide i jagten på de bedste kulinariske adresser i Bremen.

Bremens bryggekultur

Ølbrygningens kunst er dybt rodfæstet i Bremens historie. Beck’s – den grønne verdensberømte flaskeøl – og den karakteristiske duft af malt, der hænger i luften langs med Weserpromenaden Schlachte, er kun en del af denne rige tradition. Siden det 11. århundrede er der blevet brygget øl i Bremen af en usædvanlig kvalitet, der eksporteres langt ud over bygrænserne.
Bremens øl-univers er mere forskelligartet, end man tror. Ud over Beck’s har en dynamisk Craft-beer-scene etableret sig. Dertil hører Union Brauerei i Bremen-Walle, Bremer Braumanufaktur eller Gasthausbrauerei Schüttinger. Interesserede kan få et kig bag kulisserne i forbindelse med fabriksrundvisninger.

Vintradition i Bremens Ratskeller

Hansestaden Bremen er stolt over dens rige arv inden for vinhandel, som er en tradition, der stammer fra vinimport gennem flere århundrede via Bremens havne.

Siden 1405 har et af Tysklands ældste vinlagre, Ratskeller, gemt sig under Bremens Rådhus. ”Rådhusets lækre fundament” – som de lokale kærligt kalder den, strækker sig over ca. 5.000 kvadratmeter. I dag huser kælderen verdens største samling af tyske vine. Sortimentet omfatter vine fra alle 13 tyske vinregioner, herunder sjældne kostbarheder såsom den ældste vin på flaske fra 1727 og den ældste vin på fad fra 1653. I ”Keller Kieken“ kan hvælvingen endda besøges.

Bremen: Tysklands kaffehovedstad

Næsten ikke til at tro, men sandt: Hver anden kop kaffe, der bliver drukket i Tyskland, kommer i land via havne i Bremen. Allerede i 1673 hilste Bremen den allerførste café velkommen i det tysktalende område. Store institutioner er Kaffeerösterei August Münchhausen, som er kendt for dens langtidsristning, Kaffee HAG, der bl.a. er berømt for koffeinfri kaffe og Lloyd Caffee, hvor der stadig ristes manuelt. Anerkendte førende virksomheder inden for branchen såsom Jacobs Douwe Egberts og deres mærker har også hjemsted i Bremen. Den livlige kaffekultur bliver kærligt vedligeholdt og videreudviklet i Bremen. En lang række charmerende caféer, fra historiske til moderne, fejrer kunsten at lave kaffe.

Dana Beckmann

beckmann@bremen-tourism.de

+49 421 3080028

Bremen er en hansestad ved Weser i det nordlige Tyskland. Byen har sin egen lufthavn og en særdeles god forbindelse til jernbanenettet. Fra Københavns hovedbanegård kan Bremens hovedbanegård nås i løbet af 6 timer med kun én omstigning i Hamborg. Alternativt kører der også et nattog via Høje Taastrup og Hamborg. Fra Rødby kommer du på kun 45 minutter med færgen til Puttgarden, hvorfra du når Bremen på lidt over 3 timer.