Effektiv framställning av sensorytor för studier av kolhydrater vid läkemedelsutveckling – ny publikation med Attanas QCM-teknik

Prof Pei och medarbetare har publicerat en ny artikel i Polymers. Artikeln är en fortsättning på deras nyligen publicerade arbete om biosensorytor funktionaliserade med kolhydrater. I denna nya artikel har de utvecklat konceptet ytterligare för att göra sensorytorna mer anpassade för industriella applikationer. Kombinerat med Attanas cell- och bakteriebaserade experiment bildar dessa ytor ett kraftfullt verktyg för vidutveckling av nya läkemedel och antibiotika

Konceptet använder UV-ljus för att fästa kolhydraterna på sensorytan för att på så vis effektivisera produktionen av ytorna.  Sensorytorna testades och karakteriserades med bl.a. Attana Cell™ 200 instrumentet.

Artikeln stärker ytterligare Attanas position i strävan att bli världsledande inom karakterisering av molekylärinteraktioner för läkemedelsutveckling. I synnerhet har vikten av att förstå kolhydratinteraktioner framgångsrikt belystas av flera av Attanas kunder:

En sammanställning av samtliga publikationer baserade på Attanas teknik finns här