Fazer satsar vidare på havre med brödet Havrefralla

9 av 10 svenskar äter för lite fullkorn*. För att det ska bli enklare och härligare att äta både gott och fullkornsrikt satsar nu Fazer på havrebröd, bakade ett stenkast från den egna kvarnen i Lidköping. Från och med den 17 februari finns det nya, saftiga portionsbrödet Havrefralla, där hälften av brödets spannmål är havre, i butik.

51 procent av Havrefrallans spannmål består av solmogen havre och brödet är rikt på fullkorn. Brödet är saftigt och smakrikt, med lagom sälta och har en mjuk, luftig karaktär.

Många förknippar hälsosam mat med dyra specialprodukter och innovationer men det är lätt att glömma de traditionella råvaror som funnits på våra åkrar och i våra kök i århundraden. Havre är ett bra exempel på en nordisk råvara som ofta får för lite uppmärksamhet. Spannmålet består av 100 procent fullkorn och innehåller både protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler samt hälsosamt fett. Havre är även vår bästa källa till betaglukan, en unik fibersort som sänker blodsockret, underlättar återhämtning efter träning samt kan bidra till att sänka förhöjda kolesterolvärden.

– Vi på Fazer märker tydligt i brödhyllan att allt fler, även barnfamiljer, vill unna sig att äta gott samtidigt som man vill leva hälsosamt. Det gillar vi och för att underlätta har våra bagare tagit fram en helt ny serie med nyttiga, saftiga havrebröd som gör det enklare att njuta på ett sunt sätt, säger Camilla Fjällberg, Head of Brand & Portfolio, Fazer Bageri.

Fazer Havrefralla är nyckelhålsmärkt och finns i butik från och med vecka 8. Rekommenderat pris är 24.90 kr.

Hållbar nordisk havre är kärnan i Fazers nya tillväxtstrategi, därför har man nyligen investerat 320 miljoner kronor i den svenska och finska kvarnverksamheten med målet att bli en av Europas ledande aktörer.

Mer om havre och fullkorn

• Fullkorn är den kostfaktor som förebygger ohälsa bäst av all mat enligt studier från WHO.
  • Havre är rikt på B-vitamin, magnesium, järn, fosfor och zink.
  • Havremjöl och havregryn är rena fullkornsprodukter och fullkorn har bland annat visats ha kopplingar till minskad risk för typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdom samt vissa typer av tarmcancer.
  • Havre innehåller även hälsosamma fettämnen som förebygger hjärt-kärlsjukdomar. Det innehåller dessutom hjärt- och kärlskyddande växtkemikalier, så kallade lignaner.
    *Riksmaten, Livsmedelverket. Livsmedels- och näringsintag bland vuxna i Sverige.

-------------------------------------------------------------------------------------------

För mer information vänligen kontakta:

Iris Mäkitalo, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige, iris.makitalo@fazer.com, 0735 94 84 54

För högupplösta pressbilder och produktprover vänligen kontakta:

Liza Skoglund, Balodis PR, liza@balodis.se, 0723 50 92 22

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelsen, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Fazer formar framtidens smaker, traditioner och matupplevelser förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter. Vi fokuserar på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med fokus på snabbrörliga konsumentprodukter och vår direkt till konsument inriktade verksamhet, omvandlas Fazer till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar:

Citat