Grönkål – en av favoriterna på vegetariska julbordet

Vem hade trott att grönkålen skulle bli trendig? Grönkål kommer på tredje plats när Sveriges största smakpanel utser årets vegetariska julmat. Fazer Amica har frågat 100 kockar om köksjulklappar, vegetariska julrätter och julmatstraditioner. Och bett dem dela med sig av sina julmatstips.

”Grönkålen är en av våra bästa grönsaker”, säger Jessica Kvick, kökschef på Hässelby Slott och en av medlemmarna i Fazers smakpanel. ”Den är närodlad, finns nästan året om och går att variera i det oändliga. Jag brukar ugnsrosta grönkålen, smaksätta med citrus, olivolja och salt och sen torka den till chips.” Fazers smakpanel består av hundra kockar från hela Sverige. I Smakpanelen ingår kockar från företagsrestauranger, skolor och caféer, från Kiruna i norr till Lund i söder. Här finns även konferenshotell som Ulfsunda och Hässelby Slott i Stockholm, en del av Fazer Konferens, samt Fond i Göteborg, med en stjärna i Guide Michelin. När smakpanelen tillfrågades om bästa vegetariska rätt kom en vegetarisk variant av Janssons frestelse på första plats. ”Byt ut ansjovisen i Janssons frestelse mot till exempel trattkantareller, sojakorv, rotfrukter eller quornbullar”, säger Lise-Lott Ahlén, restaurangansvarig på Myrsjöskolan i Saltsjö-Boo. ”Man kan också skippa ansjovisalternativen helt och hållet och bara tillsätta kanel. Det blir juligt gott.” Smakpanelen delar också gärna med sig av sina tips. Det här kan du till exempel göra med julkryddorna (kanel, kryddpeppar, saffran, nejlika osv.): 1. Gör det enkelt för dig. Lägg kryddorna i snapsen, glöggen eller varför inte i brödet. Garanterad julsmak. 2. Marinera apelsinskivor i kanel, nejlikor, vaniljstång och lite starkvinglögg, servera till saffransglass. 3. Koka rödkål i svartvinbär, kanel och nejlika, det blir en härlig smak. 4. Lägg kanel i Janssons frestelse (istället för ansjovis) så får du en vegetarisk variant som smakar minst lika gott. 5. Strö saffran i sockerkakssmeten, enkelt och lika välsmakande som lussebullar. ”Vi ser en tydlig trend när det gäller att bevara det genuina, men ändå sätta lite egen prägel på julbordet”, säger Gunilla Rittgård, VD för Fazer Amica i Sverige. ”Vårt arbete handlar om att skapa smakupplevelser och då vill man gärna bjuda till lite extra när det är jul”. Årets vegetariska julrätt enligt Smakpanelen (Källa: Fazer) 1. Janssons frestelse 2. Finsk kålrotslåda 3. Grönkål 4. Rödkål 5. Morotslåda 6. Brysselkål 7. Grönsaksgratäng 8. Ris á la Malta 9. Vegetariska rullar 10. Quorinläggningar (istället för sill) För mer information, vänligen kontakta: Johanna Blom Kommunikationschef, Fazer Sverige Tel. 076 – 135 5225, e-post: johanna.blom@fazer.se

Taggar: