• Fazer Group/

Klimatsmart med bröd i dagens alla mål – Här är Fazers nya recept som tar brödet från frukostbordet till lunchrummet

Bröd och rotfrukter ger enligt Livsmedelsverket ett lågt klimatavtryck och något vi med gott samvete kan äta mer av. Kolhydrater ger hjärnan energi, och när kolhydraterna kommer i form av fullkorn och annan fiberrik mat får vi många andra hälsoeffekter på köpet, menar Kajsa Asp Jonson, legitimerad dietist

Panzanella med rotfruktsbröd och mini-quiche med brödpajdeg är två nya recept som Fazer Bageri tagit fram för att inspirera fler till att tanka hjärnan med klimatsmart mat. Enligt Kajsa Asp Jonson fungerar kolhydrater som bränsle i kroppens alla celler, även de röda blodkropparna och hjärnan.

– Frukostmackan är en självklarhet för många, men bröd kan ingå i fler mål under dagen. Då vi har ett brett sortiment av olika typer av bröd fyllda med allt från fullkorn till rotfrukter försöker vi göra det lätt att variera brödintaget, säger Freyja Bäcklund, Brand Manager på Fazer Bageri.

Slår hål på myter kring bröd

Enligt Kajsa Asp Jonson florerar det många myter och missförstånd kring kolhydrater, exempelvis att man blir tjock av bröd och att kolhydrater ökar aptiten. Hon menar att det stämmer att många bör minska på socker och vitt mjöl, men många drar alla kolhydrater över en kam och är även rädda för att äta grövre bröd, pasta, rotfrukter, frukt och potatis.

– Fullkorn, rotfrukter och potatis ger ett lågt klimatavtryck och är sådant som vi borde äta mer av. Den typen av kolhydrater är viktiga för hälsan och ger energi både till kroppen och hjärnan, säger Kajsa Asp Jonson, legitimerad dietist.

För mer information, kontakta:

Ebba Lindström, presskontakt Fazer Bageri, ebba@junopr.se, 070-252 16 40

Pressbilder: https://we.tl/t-NlU5iYUENH

Fazer-koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Taggar:

Citat

Freyja Bäcklund, Brand Manager på Fazer Bageri.
Kajsa Asp Jonson, legitimerad dietist.