Keolis tar ansvar för förarbristen, nu fyller trafikskolan ett år

För att hantera den svåra förarbristen valde Keolis för ett år sen att starta en egen trafikskola, den första i sitt slag. Nu fyller skolan ett år och vi summerar verksamheten med ett konstaterande att de privata alternativen är de som tar ansvar för förarbristen.

Under 2017 spås persontrafiksbranschen behöva 10 000 nya förare, hos Keolis är motsvarande siffra 700 nya förare. Samtidigt klarar inte traditionella utbildningar av att möta efterfrågan. Arbetsförmedlingen, som är branschens hovleverantör, har under de senaste 12 månaderna drygt 250 personer genomfört utbildningen till bussförare. Samtidigt räknar Keolis trafikskola med att ha utbildat och examinerat 180 elever fram till vårterminens slut.

- Jag är bekymrad över den utveckling som vi har i Sverige just nu. Många vill framhålla jobben som en lösning på samhällsutmaningen och här är en bransch som skriker efter folk. Men de som kan tänka sig att köra buss får inte tillgång till rätt utbildning och fastnar i stället i byråkratiska strukturer och bidragsanställningar. Genom vår trafikskola förändrar vi inte bara branschen men även vardagen för många individer. Helt enkelt, vi ger människor ett riktigt jobb, säger Cecilia Jerneheim HR och Kommunikationsdirektör Keolis Sverige.

Fram tills vårterminens slut räknar Keolis trafikskola att ha utbildat totalt 180 elever med D- kort och YKB. Utbildningen är på 12-14 veckor och efter eleven har klarat uppkörningen är de garanterade jobb hos Keolis.

- Vi märker att vi attraherar andra människor än de som traditionellt har blivit bussförare. Det är nya grupper så som invandrade kvinnor, yngre och personer som vill byta yrkesbana. För mig som chef för skolan är det väldigt roligt då det betyder att vi bland annat hjälper till att bredda bussföraryrket och skapa en lite jämnare könsfördelning, säger Trafikskolans chef Marie Riden

Utav alla utbildade elever är det endast tre som själva valt att inte fortsätta till en anställning på Keolis, två av dessa har migrerat ut från Sverige.

Anna Engelbert
08-51 90 2022
anna.engelbert@keolis.se

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland och Värmland. Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 16 länder på fyra kontinenter.  www.keolis.se