Forskar om testosteron och hjärta för säkrare framtida behandling av prostatacancer

Hjärtat mår bra av testosteron. Det visar sig bland annat genom att den nedtryckning av testosteronet som ofta ingår i behandling av prostatacancer medför en ökad risk för hjärtkärlsjukdom. Professor Åsa Tivesten studerar enskilda cellers aktivitet för att ta reda på vad det är testosteronet gör som är så fördelaktigt för hjärtat. Avancerad apparatur, nyligen inköpt med medel från Lundbergs Forskningsstiftelse, gör det nu möjligt att utvärdera en ny hypotes.

Cirka 12 000 män får prostatacancer varje år vilket gör sjukdomen till den vanligaste cancerformen i Sverige sett till antal insjuknade personer*. Prostatacancerceller behöver testosteron för att växa. Därför behandlas ungefär hälften av alla som drabbas med läkemedel som sänker testosteronnivåerna.

”Det finns tydliga indikationer på att hormonbehandlingen kan kopplas till ökad risk för hjärtkärlsjukdom. Det är oftare hjärtkärlsjukdom än prostatacancer som dödar män med prostata-cancer. Ändå vet vi fortfarande ganska lite om hur testosteronet faktiskt påverkar hjärtat och hjärtkärlsjukdom”, säger Åsa Tivesten, professor på institutionen för medicin vid Göteborgs universitet.

Hjärtmuskeln i fokus
Ökad och mer detaljerad kunskap om vad testosteronet och andra androgena hormoner spelar för roll för hjärta och kärl är ett viktigt steg på vägen mot utveckling av framtida säkrare läkemedel för behandling av prostatacancer. Åsa Tivesten betonar att forskningsområdet är komplext och inkluderar väldigt många olika aspekter, inklusive hormonernas påverkan på blodkärl, åderförkalkningsutveckling och hjärtmuskelns funktion. Hennes forskningsgrupp ska nu främst fokusera på det senare – hjärtmuskeln.

”Den biologiska betydelsen av testosteronet för hjärtmuskeln illustreras väldigt väl av att mäns hjärtan är både större och starkare än kvinnors och att den skillnaden uppstår i puberteten. På så sätt är det logiskt att en dämpning av testosteronet ger en sämre hjärtfunktion. Vi vill försöka förstå vad det är testosteronet gör för hjärtat som är så bra och hur det går till.”

Frågeställningarna handlar bland annat om vilka av hjärtats olika celltyper som är målceller för och reagerar med testosteronet. Enligt Åsa Tivesten finns det många olika mekanismer som kan vara inblandade, till exempel påverkan på ämnesomsättningen i själva hjärtmuskeln och hur olika signalsubstanser hanteras av hjärtat.

Ny hypotes
Hittills har forskarna främst tittat på och lagt vikt vid testosteronet som bildas i testiklarna och finns i kroppens blodcirkulation. Nu ska Åsa Tivesten och hennes grupp utvärdera en annan, väldigt ny, hypotes.

”Testosteron kan också bildas lokalt i hjärtat när det belastas. Vi tror att den funktionen är viktig, att det testosteronet kan vara en signal för tillväxt av hjärtmuskeln.”

Töjer ut celler med avancerad apparatur
För att testa den hypotesen behöver forskarna kunna studera vad som händer med de enskilda cellerna i hjärtat när det belastas. Sådana studier kräver avancerad apparatur och ett anslag om 1,8 miljoner kronor från Lundbergs Forskningsstiftelse har gjort det möjligt att införskaffa en så kallad cellsträckare.

”Nu kan vi testa vår hypotes väldigt konkret genom att utsätta enskilda hjärtceller i cellkultur för mekanisk sträckning, vi töjer ut cellerna på ett sätt som motsvarar en belastning av hjärtat. Den nya cellsträckaren är en förutsättning för vår fortsatta utforskning av den här funktionen.”

*Källa: Cancerfonden

Bilder:
1. Professor Åsa Tivesten
2. Arbete med vävnadssnitt från hjärta

3. Pipettering av prover för analys.

Foto: Bo Håkansson

För mer information, v.v. kontakta:

Lundbergs Forskningsstiftelse

Lundbergs Forskningsstiftelse

Åsa Tivesten
Professor
Institutionen för medicin,
Göteborgs universitet
Tel: +46 (0)73 800 52 50
asa.tivesten@medic.gu.se

IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse grundades av IngaBritt Lundberg år 1982 till minne av hennes make grosshandlaren Arne Lundberg född 1910 i Göteborg. Stiftelsen har till ändamål att främja medicinsk vetenskaplig forskning huvudsakligen rörande cancer, njursjukdomar samt ortopedi och prioriterar inköp av apparatur, hjälpmedel och utrustning. Under åren 1983 till och med 2023 har 607 anslag beviljats uppgående till sammanlagt 1050 MSEK, varav 36 MSEK beviljades 2023. Forskning inom Göteborgsregionen har företräde. Stiftelsen har sitt säte i Göteborg. www.lundbergsstiftelsen.se

Det finns tydliga indikationer på att hormonbehandlingen kan kopplas till ökad risk för hjärtkärlsjukdom. Det är oftare hjärtkärlsjukdom än prostatacancer som dödar män med prostata-cancer. Ändå vet vi fortfarande ganska lite om hur testosteronet faktiskt påverkar hjärtat och hjärtkärlsjukdom.
kommenterar Åsa Tivesten.
säger Åsa Tivesten