• Metsä Board Oyj/

Metsä Board lanserar ett toppmodernt Excellence Centre för att accelerera innovationer inom kartong och förpackningar

Ökande konsumtion och krav på mer hållbara förpackningar ökar behovet av nya innovationer. För att utveckla lösningar för dagens och morgondagens förpackningar har Metsä Board startat verksamheten i sitt nya Excellence Centre som finns på det unika bioekonomiområdet i Äänekoski, Finland.

Centret, med sin avancerade teknik för forskning och utveckling, förpackningsdesign samt utvärdering av prestanda för kartong och förpackningar, syftar till att accelerera innovationer inom material och förpackningar. Dessutom ger det en plattform för globalt samarbete med kunder och teknikpartners.

”Eftersom mängden förpackningar fortsätter att öka krävs nya hållbara lösningar för att ersätta fossilbaserade material och säkra cirkulära processer. Konceptet för Excellence Centre möjliggör kartong- och förpackningslösningar som tar hänsyn till hela värdekedjan och inte bara till dess enskilda delar. Med materialkunskap, kompetens och de verktyg som nu är tillgängliga kan vi optimera prestanda genom hela förpackningens livscykel”, säger Mika Joukio, koncernchef Metsä Board.

Excellence Centre, med en totalyta på 1 500 m2, omfattar möjligheter för forskning och utveckling, en designstudio för förpackningar, ett center för feedback från kunder samt ett toppmodernt laboratorium med mer än 100 olika mätmetoder och analyser. Centret har också en virtuell butik och ett datorstött verktyg, CAE, för sofistikerad simulering och analys av förpackningsprestanda.

Metsä Boards Excellence Centre sammanför företagets egna kompetenser och djupa kunskap om fiberbaserade lösningar med flera experter och partners såsom leverantörer av material och teknik liksom start-up företag, universitet och forskningsföretag. Virtuella workshops för samarbeten har också skapats för att möjliggöra gemensam utveckling och kreativitet i fall när inte fysiska möten är möjliga.

”Förnybar och återvinningsbar kartong av färskfiber kan användas till förpackningar på många sätt. Fiberbaserade förpackningar har mycket att erbjuda och tillsammans med våra partners och det nya Excellence Centre, kommer vi att upptäcka än fler möjligheter. Jag är förväntansfull inför de möjligheter som det kommer att ge, idag såväl som imorgon”, säger Mika Joukio.

Äänekoskis världsunika ecosystem för bioekonomi omfattar nästa generations bioproduktfabrik, ett kartongbruk, en plywoodsanläggning, Pro Nemus besökscenter samt en demonstrationsanläggning för textilfibrer.

Länk till den digitala lanseringen av Excellence Centre
Länk till bilder

För mer information, kontakta gärna:

Marjo Halonen, VP Communications, Metsä Board

Mobil: +358 (0)50 598 7046
Email: marjo.halonen@metsagroup.com

Metsä Board is a leading European producer of premium fresh fibre paperboards and Metsä Board är en ledande europeisk producent av premiumkartong av färskfiber och föregångare när det gäller hållbarhet. Vi producerar premium falskartong, kartong för matservice och vit kraftliner i lättvikt för konsumentförpackningar liksom till butiks- och matserviceapplikationer. Vi arbetar tillsammans med våra kunder på global nivå för att utveckla lösningar för bättre kundupplevelser och med mindre miljöpåverkan. Den rena färskfibern som Metsä Board använder är en förnybar resurs och spårbar till ursprunget i hållbart brukade nordiska skogar. Vi strävar efter att ha totalt fossilfria bruk och råvaror till 2030.

Metsä Boards globala försäljningsnätverk ger service till kunder över hela världen, omfattande varumärkesägare, detaljhandelsföretag, konverterare och grossister. 2019 uppgick bolagets försäljning till 1,9 miljarder euro och antalet anställda var cirka 2 400. Metsä Board, en del av Metsä Group, är börsnoterat på Nasdaq i Helsingfors.

Följ Metsä Board: Twitter LinkedIn YouTube Instagram

www.metsagroup.com

Metsä Group är en föregångare när det gäller hållbar bioekonomi och använder förnybart trä från hållbart skötta nordiska skogar. Metsä Group har fokus på virkesanskaffning och skogstjänster, träprodukter, massa, kartong av färsk skogsfiber samt mjukpapper och greaseproof papper.

Metsä Groups omsättning 2019 uppgick till totalt 5,5 miljarder euro och antalet anställda är cirka 9 300. Metsäliitto Cooperative är moderbolaget för Metsä Group och ägs av cirka 100 000 finska skogsägare.

Följ Metsä Group: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare