Historisk byggstart av Göteborg Grand Central

I dag samlades partners och representanter från politik och näringsliv för byggstartsfirandet av Göteborgs nya stationshus. På plats för att fira denna historiska milstolpe var finansminister Elisabeth Svantesson, Jesper Göransson, vd Peab och Jernhusens vd, Biljana Pehrsson. Även representanter från Trafikverket, Västtrafik och Göteborgs Stad medverkade. Det nya stationshuset blir ett tillskott till den befintliga centralstationen, och planeras stå klar när Västlänken station Centralen öppnar som säckstation 2026.

Peab och Jernhusen har nu officiellt påbörjat det prestigefyllda bygget av ett nytt stationshus. Detta markerar ett viktigt steg för Centralstationen i Göteborg för att kunna möta den förväntade ökningen av resenärer i regionen. Peab genomför bygget på uppdrag av Jernhusen och projektet har ett starkt hållbarhetsfokus och en tydlig ambition att hålla klimatavtrycket lågt.

Vi är tacksamma och stolta över förtroendet att tillsammans med Jernhusen få bygga en del av Göteborgs historia. Projektet präglas av gott samarbete och en välstrukturerad organisation där vi på Peab får möjlighet att bidra med både vår långa erfarenhet och kunskap. Detta är ett betydande tillskott till staden och definitivt ett prestigeprojekt för oss på Peab som både ökar tillgängligheten och gör det möjligt för fler att resa hållbart, säger Jesper Göransson,vd Peab.

Hela projektet kommer att präglas av hållbara materialval i en ovanligt stor omfattning som är sällsynt i branschen och för att markera byggstarten tog Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson, tillsammans med inbjudna gäster, ett symboliskt första ”slevtag” med återbrukat tegel.

Sverige behöver byggas rikare, ekonomin växa. Göteborg och Västsverige är en stark tillväxtmotor för hela landet. Kraften och innovationsförmågan som finns hos människorna och företagen här är väldigt betydelsefull för svensk ekonomi. Infrastrukturen spelar en viktig roll för utvecklingen i regionen och det nya stationshuset är en viktig pusselbit i det, säger Elisabeth Svantesson, finansminister.

Byggprojektet Göteborg Grand Central påbörjades under sommaren 2024 och beräknas vara klart i slutet av 2026.

– Det här är en stor dag för Göteborg och Västsverige. Det nya stationshuset är ett sätt för Jernhusen att möta den ökade tågtrafiken som väntas i regionen. Vi är väldigt glada över att ta vara på platsens potential, bidra till att utveckla framtidens Göteborg och ge fler möjlighet att välja tåget, säger Biljana Pehrsson,vd på Jernhusen.

För intervjuförfrågningar kontakta:

Peabs pressavdelning på pressjour@peab.se eller 010- 456 86 00

För bilder och ytterligare information om byggprojektet:

För pressbilder från eventet, se här:

Fakta om projektet:

• Göteborg Grand Central byggs av Peab på uppdrag av Jernhusen och med en kontraktssumma om cirka 870 miljoner svenska kronor.

• Projektet hade byggstart i juni 2024 och beräknas vara färdigt i slutet av 2026 och inflyttning i kontoren sker våren 2027.

• Det nya stationshuset byggs samman med Nils Ericson Terminalen och därmed med den befintliga centralstationen. Huset är primärt en stationsbyggnad men rymmer tre övre kontorsplan.

• Huset byggs med en fasad av 100 procent återbrukat tegel, närmare bestämt 524 000 stenar vilket motsvarar 1 772 storpallar som kommer från Danmark. Kulören på teglet överensstämmer också väl med den befintliga centralstationen.

• Med Göteborg Grand Central jobbar vi för att uppnå “Breeam Outstanding”. Det är en miljöcertifiering som bara ett tiotal andra byggnader i Sverige lever upp till idag. För att lyckas har vi optimerat materialet i de byggdelar som påverkar klimatavtrycket allra mest, till exempel ECO-Betong, återbrukat stål, glas, träpelare och andra material.

• Byggnaden får flera entréer och en stationshall som mäter runt åtta meter i tak. På 15 000 kvm ryms ett blandat utbud av station, service för resenärer, butiker, restauranger och verksamheter. I de tre övre kontorsplanen, som färdigställs under första halvan av 2027 finns plats för runt 700 arbetsplatser fördelat över nära 8 000 kvm.

• Oslobaserade Reiulf Ramstad Arkitekter har tilldelats uppdraget att gestalta byggnaden.

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi är tacksamma och stolta över förtroendet att tillsammans med Jernhusen få bygga en del av Göteborgs historia. Projektet präglas av gott samarbete och en välstrukturerad organisation där vi på Peab får möjlighet att bidra med både vår långa erfarenhet och kunskap. Detta är ett betydande tillskott till staden och definitivt ett prestigeprojekt för oss på Peab som både ökar tillgängligheten och gör det möjligt för fler att resa hållbart.
Jesper Göransson, vd Peab
Sverige behöver byggas rikare, ekonomin växa. Göteborg och Västsverige är en stark tillväxtmotor för hela landet. Kraften och innovationsförmågan som finns hos människorna och företagen här är väldigt betydelsefull för svensk ekonomi. Infrastrukturen spelar en viktig roll för utvecklingen i regionen och det nya stationshuset är en viktig pusselbit i det.
Elisabeth Svantesson, finansminister
Det här är en stor dag för Göteborg och Västsverige. Det nya stationshuset är ett sätt för Jernhusen att möta den ökade tågtrafiken som väntas i regionen. Vi är väldigt glada över att ta vara på platsens potential, bidra till att utveckla framtidens Göteborg och ge fler möjlighet att välja tåget.
Biljana Pehrsson, vd Jernhusen