Peab bygger 120 hyreslägenheter åt Tornet i Stockholm

Peab har fått uppdraget att bygga 120 hyreslägenheter i Järfälla, Stockholm. Beställare är Tornet och kontraktssumman uppgår till 155 mkr.

Uppdraget omfattar 120 hyreslägenheter fördelade på åtta stycken 5-6-våningshus som kopplas samman två och två med trapphus och hiss. Bostadshusen uppförs i ett befintligt område och bidrar till att modernisera området som består av bostäder från 50- och 60-talet.

– Vi är mycket glada att vi får möjligheten att vara med och hjälpa Tornet i utvecklingen av sitt fastighetsbestånd i Stockholm. Vi fick förtroendet att komma in i ett tidigt skede i projektet och gemensamt med Tornet skapa de bästa förutsättningarna för projektet. Nu återstår för Peab att göra verklighet av den framtagna produkten, säger Mikael Hallengren, regionchef Peab.

Totalt blir det 40 stycken tvåor om 55 kvm, 40 stycken treor om 64 kvm och 40 stycken fyror om 82 kvm. Alla lägenheter har hög standard vad gäller såväl inredning/utrustning som energieffektivitet och säkerhet. Individuell mätning av varmvatten är standard liksom balanserad till- och frånluft med värmeåtervinning.

– Vi är mycket nöjda och glada över att få bygga hyresrätter i Järfälla. Vi har ett mycket gott samarbete med kommunen och är beredda att satsa vidare i fler projekt, säger Göran Wendel, VD Tornet.

Inflyttning är planerad till januari-februari 2016 och augusti-september 2016.

Tornet avser att genom Tornet Bostadsproduktion AB årligen färdigställa 500 till 750 attraktiva och miljövänliga hyresrätter. I första hand avses nyproduktionen ske i Stockholms/Mälardals-, Göteborgs- och Öresundsregionen. Tornet Bostadsproduktion AB ägs av Folksam, Riksbyggen, Fabege och Peab.

För mer information, kontakta:
Mikael Hallengren, regionchef Peab, 0725 33 77 73
Göran Wendel, VD Tornet, 070 556 57 59
Niclas Brantingson, informationschef Peab, 0733-37 20 06

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.

Taggar:

Snabbfakta