Peab bygger 81 lägenheter i centrala Växjö

Peab har fått uppdraget att bygga 81 bostadsrättslägenheter, kommersiella affärsytor samt ett garage i centrala Växjö. Beställare är HSB Sydost och kontraktssumman uppgår till ca 123 Mkr.

Projektet är den första etappen av utbyggnaden av Södra Stationsområdet som fullt utbyggd kommer att omfatta ca 400 nya bostäder. Projektet kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad Silver, vilket innebär effektiv energianvändning, sunda materialval, tyst inomhusmiljö, god ventilation och hög fuktsäkerhet.

- Som samhällsbyggare vill HSB se till flera hållbarhetsaspekter. Tillsammans med Peab ser vi nu fram emot att utveckla Södra Stationsområdet med klimatsmarta bostäder till framför allt den yngre kundgruppen, säger Carita Schönbaum, affärsområdeschef HSB Sydost.

Preliminär byggstart efter årsskiftet 2014 och färdigställande till årsskiftet 2016/2017.

Peab och HSB Sydost bygger nytt i centrala Växjö. Från vänster: Carita Schönbaum, affärsområdeschef HSB Sydost, Börje Nilsson, VD HSB Sydost, Fredrick Ilestedt, regionchef Peab och Michael Johansson, arbetschef Peab.

För mer information, kontakta:
Michael Johansson, arbetschef Peab, +46 733 37 44 46
Carita Schönbaum, affärsområdeschef HSB Sydost, +46 104 513 091
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 733 37 20 06

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.

Snabbfakta