Peab bygger hyresrätter i Uppsala

Peab har fått uppdraget att bygga 139 hyresrätter samt garage i Kvarngärdet i Uppsala kommun. Beställare är Rikshem AB och kontraktssumman uppgår till 230 miljoner svenska kronor.

Projektet Lärjungen är en totalentreprenad som omfattar 139 hyreslägenheter med tillhörande parkeringshus i tre plan. Lägenheterna kommer att uppföras med storlekarna ett till fyra rum med kök. Några av lägenheterna kommer att vara i två plan med sovrummet på det övre entresolplanet. Fastigheten kommer att bestå av tre huskroppar med en innergård för gemensamma umgängesytor.

– Vi är glada över förtroendet att bygga hyresrätter i Kvarngärdet. Att få vara del av samhällsbyggandet och kunna bidra till nya bostäder i en stadsdel som växer känns betydelsefullt, säger Louise Strömbäck, regionchef Peab.

– Tillsammans med Peab bygger vi nu lägenheter som kommer att bli ett välkommet tillskott till Kvarngärdet i Uppsala och jag ser fram emot det samarbetet. Här kommer det att finnas plats för det moderna livet och möjligheten att bo med en spännande planlösning genom sovrum i entresolplan, säger Linda Forsell, fastighetschef för Rikshem i Uppsala

Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i december 2021. Inflyttning är beräknad till det fjärde kvartalet 2024.

Projektet orderanmäls i det fjärde kvartalet 2021.

Louise Strömbeck, Regionchef Peab, 072 533 52 96

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 16 000 medarbetare och en omsättning på 58 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi är glada över förtroendet att bygga hyresrätter i Kvarngärdet. Att få vara del av samhällsbyggandet och kunna bidra till nya bostäder i en stadsdel som växer känns betydelsefullt.
Louise Strömbäck, regionchef Peab