Peab bygger ny arena i Eskilstuna

Peab har fått uppdraget att bygga en ny arena i området Munktellstaden i Eskilstuna. Beställare är Eskilstuna Kommunfastigheter AB och kontraktssumman uppgår till cirka 300 Mkr.

– Den här anläggningen bidrar till att Munktellstaden blir en levande stadsdel i ett attraktivt område i Eskilstuna, och vi som samhällsbyggare är glada att få vara med på den resan, säger Nils Staffansson, regionchef på Peab.

Arenan är avsedd för idrott, konserter samt större mässor. Den kommer att omfatta cirka 15 600 kvadratmeter, och A-hallen är delbar för att få fler användningsområden. Tre teleskopläktare gör att antalet sittplatser kan varieras mellan 3 200 och 3 700. I arenan byggs även en B-hall med 500 sittplatser samt en C-hall för skolidrotten.

Projektet ska miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Guld.

Byggstart sker i juni 2015 och projektet beräknas vara färdigställt i maj 2017.

Projektet orderanmäls i andra kvartalet 2015.

Se en film om hur Eskilstuna Arena kommer att se ut: https://www.youtube.com/watch?v=o4La7-S27is

För mer information, kontakta:
Nils Staffansson, regionchef Peab, +46 733 37 32 00
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 733 37 20 06

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning på överstigande 43 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.